Les estacions d'Espanya i Plaça de Sants, accessibles
Finalitzades les obres d'adaptació del metro d'Espanya a persones amb mobilitat reduïda, les de Plaça de Sants es licitaran aquest mes d'abril (L5) o tenen el projecte en redacció (L1). A la plaça d'Espanya es treballa ara en el perllogament de l'L8, que connectarà les línies d'FGC del Baix Llobregat i del Vallès a través del centre de Barcelona.
A la plaça d’Espanya conflueixen les línies 1 i 3 de metro, i diverses línies dels Ferrocarrils de la Generalitat. Aquest intercanviador registra en conjunt més de 45 milions de viatges a l’any. Les obres que s’han dut a terme, amb una inversió de 13,2 milions, han consistit a adaptar les estacions de l’L1 i l’L3, i els itineraris de correspondència amb els FGC, estació que ja estava adaptada. La nova inversió ha comptat amb el finançament del fons europeu FEDER.
Els treballs van començar l’estiu de 2020 i les adaptacions de les estacions i itineraris s’han anat posant en servei progressivament: a l’abril de l’any passat va quedar adaptada l’estació de l’L1 i la setmana passada van entrar en funcionament els dos últims ascensors que restaven per connectar el nivell pre-andana amb cadascuna de les andanes de l’L3. Amb això queda completada l’adaptació de tota la línia 3, la primera de les línies històriques que esdevé completament accessible. La xarxa de metro de Barcelona compta ara amb 155 estacions adaptades, el 95% del total (163). Del Departament de Territori, Habitatge i Transició Ecològica de la Generalitat de Catalunya està treballant per assolir-ne el 100%.
Les obres d’adaptació a persones amb mobilitat reduïda de l’estació de metro de Plaça de Sants (L5) es licitaran aquest mes d’abril per prop de 17 milions d’euros. El projecte d’adaptació de l’L1, en aquest mateix intercanviador, està en redacció. Paral·lelament, també estan en marxa un conjunt d’obres per millorar l’accessibilitat en estacions ja adaptades, com Sants Estació, on se simplificaran els itineraris accessibles entre l’L5 i el tren.
Avanç de les obres de perllongament de l’L8
Les obres en marxa inclouen la construcció d’un nou tram de quatre quilòmetres i tres noves estacions: Hospital Clínic (intercanvi amb L5), Francesc Macià (intercanvi amb tramvia) i Gràcia (FGC), i la remodelació de les estacions actuals de Plaça Espanya i de Gràcia. Els treballs d’obra civil van començar el gener de 2024 i s’han anat desplegant progressivament a tots els àmbits. El pressupost de l’obra d’infraestructura és d’uns 300 milions d’euros.
La major part del túnel del perllongament (3,7 quilòmetres) es perforarà amb tuneladora i constarà d’un sol tub que inclourà les dues vies. Actualment a la Gran Via s’estan executant les pantalles que configuraran el recinte del pou d’atac a cel obert, que tindrà 90 metres de longitud a partir del carrer de Llançà. El tram inicial del perllongament des de la plaça d’Espanya s’executarà en mina i consistirà en dos túnels paral·lels de via única.
Ara mateix també s’està construint el nou accés a l’estació d’FGC de Plaça Espanya, que substituirà l’existent, i un dels pous auxiliars necessaris per excavar els túnels en mina fins al pou d’atac de la Gran Via.






Etiquetes associades a la notícia
Notícies relacionades
-
Mobilitat i transports