Barcelona invertirà 15 milions d’euros en cultura aquest 2025

El sector cultural de la ciutat rebrà gairebé 15 milions d’euros en forma de subvencions, beques i ajuts aquest any, de manera que es consolidarà l’increment de 500.000 euros aplicat el 2024.

14/02/2025 16:30 h

Ajuntament de Barcelona

Aquest 2025 l’Institut de Cultura de Barcelona (ICUB) concedirà 14.835.635 euros a subvencions, beques i inversions adreçades a enfortir el sistema cultural barceloní. Es consolida així l’increment de 500.000 euros aplicat el 2024 a les subvencions i es reforça l’aposta continuada del Govern municipal pel sector cultural de la ciutat, amb suport tant a projectes ja consolidats com a iniciatives noves.

Del total, gairebé 5,8 milions d’euros es destinaran a subvencions per a l’activitat cultural, 1 milió d’euros servirà per incentivar la creació artística mitjançant beques i programes d’acompanyament i, finalment, 8 milions d’euros permetran impulsar altres línies de suport estratègiques.

La convocatòria ordinària corresponent al 2025, que es va tancar el 29 de gener, ha rebut 948 sol·licituds per a la concessió de subvencions a projectes, activitats i serveis tant de districte com de ciutat, un 17% més que l’any anterior. Les disciplines que han rebut més projectes són música, arts visuals, arts escèniques i projectes transdisciplinaris de debat cultural i pensament, seguides de lletres, llibreries i promoció de la lectura i cultura popular.

Com a novetat, la línia d’ajuts per a la programació estable d’arts escèniques a les sales de teatre de Barcelona, que estava integrada en la convocatòria general, a partir d’ara tindrà un calendari i una gestió diferenciats de la convocatòria general, fet que permetrà agilitzar el procés i adaptar-lo millor a les necessitats del sector. Aquest canvi facilitarà una administració més eficient i un control millor dels terminis de resolució i publicació. La convocatòria es va obrir el 31 de gener, i el període de presentació de sol·licituds està actiu del 3 al 21 de febrer.

Pel que fa a les subvencions puntuals, dedicades a oferir suport a projectes culturals extraordinaris que aporten un valor singular a Barcelona, s’adrecen a iniciatives excepcionals, no periòdiques i amb un impacte alt, o bé a projectes que s’impulsen per primer cop. La convocatòria Barcelona 10×10, vinculada als districtes, promou iniciatives arrelades al territori que transcendeixin l’àmbit local.

Beques, suport a la creació, inversions i convenis

L’Institut de Cultura de Barcelona gestiona també el programa de beques Barcelona Crea, dotat amb prop d’un milió d’euros (són beques de 6.000 euros cadascuna), amb una convocatòria pública i una modalitat gestionada per fàbriques de creació i altres equipaments culturals. Es preveu que la convocatòria del 2025 s’obri a finals de febrer i que financi més d’un centenar de projectes de disciplines diferents.

A més de les subvencions i beques, l’ICUB manté obertes diverses línies d’inversió i convenis per reforçar la infraestructura cultural de la ciutat, donar suport a projectes d’innovació i fomentar iniciatives arrelades al territori. Aquestes línies d’inversió s’aniran convocant al llarg de l’any, de la mateixa manera que els convenis específics amb altres entitats. Els ajuts permeten impulsar projectes de rellevància especial per a la ciutat, modernitzar infraestructures culturals i reforçar el vincle entre la cultura i el territori, amb una dotació total de més de vuit milions d’euros.

També hi haurà convocatòries centrades en la inversió, com la línia enfocada a la millora d’espais privats de creació, llibreries i sales de cinema, destinades a la rehabilitació i modernització d’aquests equipaments. Es mantenen igualment les subvencions per a establiments de música en viu, centrades en aspectes com els estudis d’impacte acústic o la instal·lació de limitadors sonors, a més de les ajudes per a projectes d’experimentació i innovació digital, en àmbits com la realitat virtual i les tecnologies per a l’aprenentatge.

També es gestionen altres convenis destinats a projectes específics que, per la naturalesa o trajectòria que tenen, queden fora del sistema de concurrència competitiva, valorats amb gairebé 7,5 milions d’euros.

Més informació

Etiquetes associades a la notícia