Tot a punt per a la transformació de la Superilla Barcelona a l’Eixample
Durant aquest estiu es posaran en marxa els treballs per transformar la part central de la ciutat. Els carrers del Consell de Cent, Girona, Rocafort i Comte Borrell passaran a ser eixos verds i es crearan quatre places que comportaran un guany de 58.000 metres quadrats per als vianants i fomentaran la vida al carrer, la mobilitat sostenible i el comerç de proximitat. Per oferir la màxima informació i transparència a la ciutadania, al juliol s’engegarà una campanya comunicativa.La campanya es concreta en les accions següents:
- Reunions informatives amb les entitats membres de les comissions de seguiment del projecte, obertes a tota la ciutadania, així com reunions específiques amb comerciants i col·lectius clau.
- Materials informatius a les porteries i a les zones properes a les actuacions i als canals digitals municipals, així com un nou canal de Telegram específic durant les obres.
- Atenció directa amb informadors i informadores que passaran comerç per comerç. I a partir de finals d’agost i durant totes les obres s’oferirà als comerços i el veïnat un canal d’atenció directa amb un número de telèfon i una adreça de correu exclusius per consultar dubtes.
Modificacions en la mobilitat
A mitjan juliol començarà la primera fase dels treballs de transformació per reubicar els serveis principals, les places d’estacionament per a persones amb mobilitat reduïda, les places d’estacionament de motos i les estacions de Bicing i incorporar noves zones de càrrega i descàrrega.
Durant l’agost es faran les intervencions estructurals de manera simultània als quatre eixos verds i a les quatre noves places de l’Eixample, que comportaran les alteracions següents (la configuració de la mobilitat serà la mateixa que hi haurà quan s’acabin les obres):
- Càrrega i descàrrega: les zones estaran ubicades als carrers transversals dels eixos. Sempre que les fases d’obra ho permetin, s’habilitaran zones als mateixos eixos.
- Bicicletes: als carrers del Consell de Cent i de Girona es retirarà el carril bici i, tot i que les bicicletes podran continuar circulant pel tram central de tots dos carrers, els carrils bici alternatius seran els de València i Gran Via per al de Consell de Cent i els de Roger de Llúria i Pau Claris per al de Girona. Així doncs, les bicicletes podran circular pels eixos verds, en doble sentit, en convivència amb els vianants i la resta de vehicles.
- Vehicles privats: podran arribar a qualsevol punt dels eixos verds, però la circulació no tindrà continuïtat i no es podran fer dos trams de carrer seguits. Quan, després d’accedir a un eix verd des d’un carrer transversal, s’arribi a una cantonada, caldrà sortir-ne pel carrer transversal següent.
- Transport públic: no hi haurà afectacions dels autobusos ni altres mitjans de transport públic de la zona.
- Botigues: els comerços estaran oberts.
- Guals i aparcaments: l’accés hi estarà garantit.
- Vianants: es generaran recorreguts de vianants, amb bona visibilitat, que estaran degudament senyalitzats.
- Vehicles d’emergència i serveis: el seu pas estarà totalment garantit.
En cada carrer es treballarà per meitats, de manera que no s’ocuparan simultàniament les bandes de mar i de muntanya sinó que només en quedarà ocupada una per garantir l’accés dels veïns, serveis, bicicletes i vehicles d’emergència.
Cap a l’Eixample del segle XXI
Els quatre eixos verds de l’Eixample responen al nou model de la Superilla Barcelona, que fomenta la vida al carrer, la mobilitat sostenible i el comerç de proximitat.
- Desaparició de l’asfalt. S’utilitzarà un nou panot més sostenible per a les façanes i cruïlles i el granit per a la resta de l’espai.
- Més bancs, fonts i zones de joc. En cada tram es crearan llocs d’estada i espais per al joc infantil. Els fanals seran més baixos i se situaran en llocs centrals del carrer, creant una nova il·luminació que afavorirà els usos socials.
- El verd es multiplica per 12. Es passa dels carrers actuals, que tenen només l’1% de l’espai destinat al verd, a carrers amb el 12% d’espai destinat al verd com a mínim. Es plantaran més de 400 arbres, que seran més diversos i ocuparan la part central del carrer per aconseguir més frondositat i ombra. El subsol serà vegetal i, per tant, hi haurà més riquesa natural i biodiversitat i es reaprofitarà l’aigua.
- Els vehicles com a agents convidats. Només hi podran circular a baixa velocitat (10 km/h), sobretot els veïns i els serveis i emergències. S’elimina la divisió actual d’altures entre la vorera i la calçada i es crea una plataforma única.
- Promoció de la vida comercial de façana a façana, gràcies a la plataforma única.
- 31 noves placetes per a espais d’estada i de joc infantil.
Pel que fa les quatre noves places, crearan espais singulars. Les de les cruïlles de Consell de Cent amb Comte Borrell i Girona seguiran una idea de plaça més cívica, un espai més neutre i flexible. I les corresponents a les cruïlles de Rocafort i Enric Granados apostaran per un espai molt semblant a un jardí, amb gran predomini del verd, on es potenciaran les activitats d’estada.
Al web superilla.barcelona s’ha habilitat un espai on es podran consultar totes les modificacions de la mobilitat, i s’actualitzarà cada vegada que n’hi hagi de noves.