S’inicien les obres a Pi i Margall per convertir-lo en un eix verd
Les obres de transformació comencen aquest mes de juny i s’allargaran, dividides en tres fases, durant disset mesos. L’objectiu és convertir aquesta artèria en un gran eix verd, que prioritzi el veïnat, els vianants i el comerç de proximitat creant un gran corredor que vagi des del parc de la Ciutadella fins a Collserola. Permetrà ampliar l’espai de les voreres, crear quatre places noves i multiplicar per deu la superfície de parterres i zones arbustives, entre altres millores.Emmarcades en el pla Natura 2030, que promou l’increment i la conservació de l’espai verd i la biodiversitat, aquestes obres capgiraran la distribució d’espais: si fins ara 20 dels 30 metres de l’amplada del carrer estan destinats a la calçada, quan s’acabin, el 70% de tot l’espai serà per als vianants i el verd.
Així, la superfície de parterres i zones arbustives gairebé es multiplicarà per deu, s’hi incrementaran les zones d’estada i els passos de vianants i les voreres tindran un mínim de 5 metres d’amplada i fins a un màxim de 12 en punts determinats.
Alhora, es crearan quatre places, que ocuparan en conjunt més de 2.800 metres quadrats i que se situaran a la plaça d’en Joanic i als encreuaments dels carrers de Sant Lluís i de Ca l’Alegre de Dalt, entre Encarnació i Pau Alsina, i dels carrers de Sardenya i de la Providència.
Pel que fa a la circulació, es reduirà l’amplada de la calçada i s’hi prioritzarà la circulació de vehicles locals, bicicletes i autobusos. De pujada, hi haurà un carril per a busos i trànsit local i un nou carril bici segregat, i de baixada, un carril compartit per a busos, trànsit local i bicicletes. La velocitat estarà limitada a 30 km/h.
La transformació inclou un carril de serveis a les dues voreres, que queda integrat entre
parterres i permet situar zones de càrrega i descàrrega, contenidors, aparcaments de bicicletes i la resta de serveis de manera repartida al llarg de tota la via. El nombre de parades de bus, que es reubicaran al nou eix verd, es mantindrà.
El projecte, treballat conjuntament mitjançant un procés participatiu amb el veïnat, comerciants i entitats, té un pressupost de 13,6 milions d’euros.
Obres en tres fases
Els treballs d’urbanització comencen el 7 de juny i duraran 17 mesos. Tindran lloc al tram comprès entre la plaça d’en Joanic i la ronda del Guinardó i permetran harmonitzar la connexió entre barris dels districtes de Gràcia i Horta-Guinardó: el Camp d’en Grassot i Gràcia Nova, la Vila de Gràcia, la Salut, Can Baró i el Baix Guinardó.
Del 7 al 20 de juny es duran a terme els treballs previs, que consistiran en actuacions de
demolició de voreres, retirada d’arbrat i altres tasques necessàries abans de les obres. En tot moment hi haurà habilitat un carril de circulació per sentit i els itineraris de vianants sempre estaran disponibles. Durant aquest període no hi haurà afectacions a les parades de bus, que es mantindran operatives.
A partir del 20 de juny començaran els treballs de la primera fase d’obres: a la banda del Besòs, al tram comprès entre el carrer de Ca l’Alegre de Dalt i la ronda Guinardó, i a la banda del Llobregat, entre la plaça d’en Joanic (inclosa) i el carrer de Ca l’Alegre de Dalt. Aquesta fase durarà fins al desembre del 2022.
Durant aquest període entre el carrer de Ca l’Alegre de Dalt i la ronda del Guinardó s’ocuparà la calçada de la banda del Besòs, deixant un carril de circulació per sentit. Mentre durin aquestes obres no s’anul·larà cap pas de vianants i es desplaçarà una parada d’autobús a una ubicació propera.
Al tram comprès entre la plaça d’en Joanic i el carrer de Ca l’Alegre de Dalt s’ocuparan tant la plaça com el costat del Llobregat del carrer, mantenint un carril de circulació en sentit descendent per la banda del Besòs. La circulació del sentit ascendent es desviarà pels carrers de l’Escorial i de Sant Lluís. Les obres en aquest tram comportaran afectacions en dues parades de bus, que quedaran anul·lades i es reubicaran al carrer de l’Escorial. També s’anul·larà el pas de vianants del carrer de Joaquim Ruyra.
La segona fase d’obres serà del mes de desembre del 2022 al mes de maig del 2023. Durant aquest període es treballarà a les bandes dels carrers oposades als trams realitzats. En tot moment es garantirà un carril per sentit, excepte en el tram comprès entre el carrer de Sant Lluís i la plaça d’en Joanic, en què s’habilitarà el pas de vehicles en sentit descendent pel traçat definitiu i el sentit ascendent seguirà desviat pels carrers de l’Escorial i de Sant Lluís.
La tercera fase de les obres començarà al maig del 2023 i s’acabarà a l’octubre del mateix any. En aquest període es completaran els trams d’urbanització que quedin pendents.