El carrer de Pi i Margall es convertirà en un eix verd
El carrer de Pi i Margall es transformarà en un eix verd amb predomini de vegetació que posarà al centre els vianants, les bicicletes i el transport públic. Amb la transformació la via permetrà, a més, connectar el parc de la Ciutadella amb Collserola. El projecte tindrà un pressupost de 13,6 milions d’euros, i es preveu que les obres comencin el juny vinent i durin 17 mesos.Un dels aspectes destacats de la remodelació és que s’elimina l’asfalt i es redueix l’espai destinat als vehicles. Així, el 70% de tot l’espai serà per als vianants i el verd, les voreres seran més amples —arribaran als 12 metres en alguns punts— i es crearan zones d’estada.
Pel que fa a la mobilitat, es prioritzarà la circulació de vehicles locals i autobusos, i la velocitat estarà limitada a 30 km/h. De pujada hi haurà un carril per a busos i trànsit local i un nou carril bici segregat, i de baixada, un carril compartit per a busos, trànsit local i bicicletes. S’inclou també un cordó de serveis a les dues voreres, integrat entre parterres, per a les zones de càrrega i descàrrega, contenidors, aparcaments de bici i la resta de serveis. Les parades de bus es reubicaran i es mantindran totes les existents.
Una millor relació amb la natura
Al nou eix verd de Pi i Margall hi haurà 142 arbres més que ara, de més de vint espècies diferents. La superfície de parterres i zones arbustives també s’incrementarà: passarà dels 370 metres quadrats actuals a 3.270. D’aquesta manera, a tot el carrer hi haurà un 80% d’ombra, un element indispensable per fer front a les onades de calor. Així mateix, tindrà un tipus de sòl i un sistema de drenatge sostenible que reaprofitarà l’aigua de la pluja i proporcionarà als arbres millors condicions de reg i d’aire.
Aquesta naturalització de l’espai afavorirà la disminució de la contaminació atmosfèrica, les emissions de CO2 amb efecte d’hivernacle i el soroll ambiental i ajudarà a reequilibrar el cicle de l’aigua, estalviar energia i conservar la biodiversitat de la fauna urbana.
La vida de barri i el comerç de proximitat també seran centrals en l’eix de Pi i Margall. Es crearan quatre noves places a l’encreuament amb els carrers de Sant Lluís i Ca l’Alegre de Dalt, al dels carrers de l’Encarnació i Pau Alsina, al dels carrers de Sardenya i la Providència i a la plaça de Joanic. En aquests places i al llarg de tot el carrer, s’hi col·locaran 42 bancs i 121 cadires i s’augmentaran el número de passos de vianants, que passaran de 8 a 14.
La reforma de Pi i Margall s’emmarca dins el nou model de carrer del segle XXI que el pla Superilla Barcelona estendrà per tota la ciutat i del pla Natura 2030. Les obres del projecte, que disposa d’un pressupost de 13,6 milions d’euros i és fruit d’un procés participatiu amb el veïnat, els comerciants i les entitats, es preveu que comencin el juny vinent i que durin 17 mesos.