Noves actuacions en el marc del Pla d’infància 2021-2030
L’actualització del “Pla d’infància 2021-2023. Reptes i actuacions per millorar les vides i drets de la infància i l’adolescència a Barcelona” introdueix un nou paquet d’actuacions previstes per al període 2024-2027, plantejades a partir de l’avaluació dels primers tres anys d’aplicació del pla i de les aportacions i les opinions dels infants de la ciutat.El Pla d’infància 2021-2030. Reptes i actuacions per millorar les vides i drets de la infància i l’adolescència a Barcelona és el full de ruta que estableix els principis, els eixos transversals i els reptes de ciutat en clau de drets de la infància, així com les actuacions municipals destacades.
Tres anys després que s’implementés, se n’ha presentat una actualització que torna a incorporar la veu dels infants per definir noves mesures, que s’han canalitzat mitjançant l’Agenda dels infants i les aportacions del programa “Parlen els nens i nenes”. L’actualització també ha tingut en compte l’avaluació i el balanç de la primera fase del pla.
El resultat és la incorporació de 23 actuacions en matèria d’educació, salut, protecció davant les violències i participació infantil per al període 2024-2027, amb què el pla arriba a un total de 76 mesures. Entre les noves propostes hi ha el pla Clima Escola, el projecte de climatització de 170 centres educatius que va començar aquest estiu, i que ja es troba en la segona fase d’implementació.
El paquet de noves actuacions també inclou l’ampliació de la xarxa d’espais familiars de criança municipal o la Guia per a famílies, que vol donar a conèixer les actuacions de la ciutat en funció del cicle de vida dels infants amb un llenguatge visual i entenedor.
Avaluació de la primera fase del pla
La diagnosi de les accions dels primers tres anys del pla inclou més de 200 indicadors, entre els quals destaquen l’acompliment del 90% de les actuacions previstes, i l’assoliment parcial del 7%.
A més, s’ha observat que els indicadors que evolucionen més favorablement són els que tenen relació amb la bretxa digital, la petita infància, la segregació escolar, l’educació postobligatòria i la discapacitat i l’atenció precoç.
El pla també posa atenció especial en la pobresa infantil, les situacions de vulnerabilitat i el risc de patir exclusió social: el 50% de les actuacions estan enfocades a donar-hi resposta. També té en compte les desigualtats de gènere (amb un 20% de les actuacions), les desigualtats per raó d’origen (amb un 18,6% d’actuacions) i les desigualtats per discapacitat (amb un 17,1% d’actuacions).