Quines plantes creixen a Montjuïc? Poden servir per fer-ne remeis? Com era el barri de La Marina abans que es construís el port? Els infants de 4t de l’Escola Seat estan desenvolupant el seu arxiu biodinàmic per mantenir viva la memòria del seu entorn.
Un divendres de febrer, les nenes i nens de l’Escola Seat, situada al barri de La Marina, deixen els llibres a la classe i agafen les jaquetes per sortir a caminar. Amb l’acompanyament de l’Aurora i la Sara de La Fundició, deixen la ciutat als seus peus per enfilar-se pel camí de l'Esparver a la muntanya de Montjuïc. A banda i banda, descobreixen plantes que les dones dels barris de barraques del s. XX recollien per a usos medicinals, comestibles i decoratius. Blet, malva, mostassa... aquests són només alguns exemples perquè l’aprenentatge va encara més enllà.
Aquesta és una de les activitats del projecte de l’Arxiu Biodinàmic de Montjuïc de les comunitats de Memòria Viva a través del qual es connecta la història de l’entorn amb els infants que hi viuen actualment. Així, a partir de l’observació del paisatge i de conèixer la seva transformació, s’obre la curiositat i la visió crítica tant del barri, de la ciutat i del món global i, més concretament, de l’organització del model alimentari i de la seva evolució.
Montjuïc és un exemple molt gràfic d’aquesta transformació, ja que en una muntanya on abans s’hi collien plantes per al consum, ara hi ha un port on arriben molts dels aliments que consumim. Els coneixements que en el passat es transmetien oralment ara poden desaparèixer i, per això, per tal de mirar el nostre món amb més perspectiva, cal preservar-los.
Al llarg de l’excursió, els infants han après els noms i els usos de diverses plantes, però també a com s’han de collir per tal de ser ben identificades: amb arrel, fulla, flor i llavor. Així, s'han endut un exemple de cada planta per tal de recopilar els aprenentatges en un herbari. És a dir, un quadern on enganxar-les i descriure les seves característiques.