El passat divendres 9 de juny, a una de les sales de Hangar_org, es va dur a terme el primer Monogràfic d'Arxius Oberts, espais on reflexionar i aprendre al voltant dels arxius.
L'acte fou presentat per Daniel Granados, delegat de Drets Culturals; Eva Sòria, directora d'Innovació, Coneixements i Arts Visuals; i Jaume Muñoz, director de Memòria, Història i Patrimoni, tots tres de l'Institut de Cultura de Barcelona. Els tres han posat marc a l'acte, explicant què representa el projecte Arxius Oberts dins del programa Cultura Viva, i on Sòria va recalcar el gran esforç que s'està fent perquè totes les entitats que tenen arxius, els presevin i alhora en transfereixin el coneixement al públic.
A continuació, Marc Aguilar, de la cooperativa BitLab, que coordina el projecte Arxius Oberts, va fer una petita introducció per explicar en què consisteix la plataforma Arxius Oberts, reflexionant també sobre com s'espera que sigui el seu futur en termes d'ús entre les entitats, els equipaments i la ciutadania. Aguilar recordà que el 4 de juliol hi haurà una pròxima trobada d'Arxius Oberts en el marc d'Arxius Oberts Fest, que es celebrarà al Canòdrom de Barcelona.
Patrícia Riera fou la següent convidada a parlar, com a experta en drets d'autor, acompanyada d'Eva Sòria. Riera és una experta en la matèria i ha treballat part de la seva carrera professional al voltant dels drets d'autor: advocada, actualment és consultora de l'assignatura de Drets d’Autor de la UOC.
La ponència de Riera es basà en les preguntes prèvies que moltes de les persones participants van fer arribar a la organització i les idees claus que va donar es poden resumir en:
- Recordar que en el terreny dels drets d’autor, l’important és avaluar els riscos d’allò que estic usant.
- Recordar que no tot està subjecte a drets d’autor: els fets, les dades, o les disposicions legals no contemplen autoria.
- Cal saber que la Unió Europea té jurisprudència sobre els drets d'autor, basada en la premissa següent: perquè una obra es consideri original s’han de complir dos requisits de caràcter acumulatiu:
- l’obra ha de reflectir la personalitat del seu autor al ser una manifestació de les decisions lliures i creatives d’aquest.
- l’obra ha de ser un objecte identificable amb prou previsió i objectivitat.
- Cal analitzar quins drets atorga el dret d’autor: reproducció, distribució, actes de comunicació pública, transformació.
- Cal tenir en compte els drets de caràcter personal o drets morals: dret de divulgació, paternitat, identificació, integritat i accés.
- Cal tenir en compte la vigència dels drets d'autor, que és tota la vida de l'autor i 80 o 70 anys més (segons si va morir abans o després de 1987).
- Cal tenir en compte els límits als drets d'autor: límit de cita, límit d’obres òrfenes, límit en favor de biblioteques i institucions de caràcter públic…
La sessió, que va donar una primera pinzellada de tot el que s'ha de tenir en compte en termes de drets d'autor alhora de preservar i difondre arxius, va acabar amb un torn de preguntes, on les diferents persones assistents -representats d'institucions com l'Arxiu Fotogràfic de Barcelona o la Filmoteca de Catalunya- van fer preguntes sobre la divulgació a xarxes socials, el drets d'autor autoritzats a tercers, o com demostrar que has fet una recerca de bona fe d'un autor/a abans de declarar un arxiu orfe.
En l'acte, la directora d'Innovació, Coneixements i Arts Visuals, Eva Sòria, va recordar a totes les assistents com l'ICUB està preparant uns mòdels de llicència que ajudaran a tots aquests dubtes.