Turisme a Barcelona, impacte socioeconòmic
Existeix una creixent demanda sobre la necessitat d’avaluar i definir el model turístic de Barcelona. Tots els agents implicats: empreses del sector, institucions -Ajuntament de Barcelona i Generalitat de Catalunya- i agents econòmics i socials, coincideixen en que aquest ha de basar-se en la diversitat dels perfils de turista i en la qualitat dels serveis.
L’augment del turisme a la ciutat està batent rècords, en el nombre de visitants i de pernoctacions. La ciutat comtal és, cada cop més, una destinació reconeguda per les famílies i persones joves que hi arriben degut a l’oferta lúdica, cultural i d’oci, i al mateix temps s’ha incrementat el turisme relacionat amb viatges de negocis, incloent-hi les fires, congressos i jornades.
L’eclosió de Barcelona com a destinació turística no estacional i amb perfils de turistes diversificats planteja diversos interrogants sobre el model i tipus de turisme als que cal donar resposta per definir l’oferta de la ciutat:
- Quins models de turisme conviuen a Barcelona?
- Quines condicions afavoreixen a convertir a Barcelona en una ciutat amb un turisme de negocis i cultural de referència arreu del món?
- Quin és el paper de les companyies de baix cost en afavorir la diversificació dels models de turisme?
- Quines implicacions té el turisme en el territori, la sostenibilitat i la qualitat de vida de la ciutadania?
- Quina és la qualitat de l’ocupació al sector?
A partir d’aquestes i d’altres qüestions es podrà avançar en la definició del model de turisme que més convé a Barcelona i garantir el futur d’aquesta activitat.
Rosa Virós
Presidenta del CESB