Quan les entitats es donen el temps i l’espai per reflexionar i analitzar quins són els punts febles que cal enfortir i quins els forts a potenciar, troben la seva manera d’articular i dibuixar el camí a recórrer cap al foment de la participació comunitària.
Amb l’objectiu d’impulsar la participació comunitària al Casal de Barri Espai 210, al barri de la Sagrada Família, des de Torre Jussana es va dur a terme un procés d’acompanyament que ha durat cinc mesos. En aquestes sessions, on va participar l’equip de treballadores del centre, es va comptar també amb la referent territorial d’Acció Comunitària i la tècnica de barri com a agents coneixedores de la realitat de l’espai.
Per conèixer de primera mà quin impacte ha tingut el procés d’acompanyament de Torre Jussana al Casal de Barri Espai 210 i com ha afectat en el seu dia a dia, s’ha entrevistat l’Asun Lloret, directora del centre.
Com es va articular l’acompanyament?
Es van organitzar cinc sessions de treball amb l’equip tècnic i una sessió específica amb les entitats i col·lectius que s’allotgen al Casal. En aquestes trobades es va fer diagnosticar l’estat de l’entitat i es van definir i dissenyar, de forma conjunta, una sèrie d’accions concretes i aterrades per contribuir-ne a la millora dels canals i espais de participació.
En què va consistir?
- Es van definir els graus de participació dins l’Espai.
- Es van desglossar i especificar les persones que intervenen en cada un d’aquests graus.
- Es va analitzar el funcionament dels espais i canals de participació vigents.
- Es va aprofundir i es va proposar una estratègia de comunicació interna i externa, amb l’objectiu d’incorporar nous perfils als espais de presa de decisions i de fomentar la transparència i la corresponsabilitat en la gestió del Casal.
Quines accions específiques es van treballar?
Tot el procés d’acompanyament es va fer prenent com a referència el Model de metodologia comunitària per als casals de barri de Barcelona, ja que l’Espai 210 és un dels equipaments en què aquesta metodologia s’està implementant com a prova pilot.
En concret, es van treballar les accions següents:
- Redefinir i crear un espai més participatiu, obert, ric, capaç de sumar més col·lectius i d’implicar les entitats allotjades al Casal. En aquest sentit, es va fer un debat específic amb les entitats residents del Casal per millorar l’espai de participació on són presents. També es va reflexionar al voltant d’altres espais que podrien funcionar de forma més participativa, com la preparació de la festa de fi de curs, organitzant-la de forma més participativa i convertint-la en un moment d’agraïment i reconeixement de la tasca feta per les diferents organitzacions de l’Espai.
- Empoderar el Casal com a equip de treball, posant en valor i reforçant les bones pràctiques en termes de foment de la participació que ja s’estan implementant.
- Revisar el Reglament de règim intern, perquè incorpori els diferents espais participatius que estan actualment en funcionament i es converteixi, així, en un recurs més per donar-los a conèixer.
Què heu aconseguit?
L’Asun Lloret, directora del Casal de Barri Espai 210, pren la paraula i ens explica els reptes que han assolit i aquells que encara queden per fer:
- “Hem establert les bases per dissenyar i desenvolupar espais participatius i de governança al Casal de Barri Espai 210”.
- “Hem posat en marxa metodologies participatives per a la creació de nous espais participatius i de governança”
- “Hem iniciat un procés de canvi en els espais de presa de decisions; alguns d’ells han arribat per quedar-se: comissió d’usuàries, talleristes i entitats en el marc dels esdeveniments del Casal”.
- “Hem aconseguit donar un impuls a la motivació de l’equip de treball del Casal de Barri Espai 210 en relació amb la implementació del Model metodològic de casal comunitari”.
I quins reptes us queden encara per assolir?
- “Definir els objectius, les línies de treball i les prioritats dels nous espais participatius de les trobades d’entitats (el procés de transició)”.
- “Consolidar els espais de participació i de governança del Casal”.
- “Revisar el Reglament de funcionament intern pel que fa als espais participatius”.
- “I en comunicació, valorar el canvi que cal fer en el contingut i disseny del fulletó d’activitats i impulsar el disseny del díptic específic del Casal amb les finalitats, els objectius i els valors de l’equipament”.