Barcelona, tercer destí turístic de vols continentals, és una de les ciutats amb una reputació global més bona, com ho indiquen els principals índexs i rànquings de marques urbanes. No obstant això, la marca Barcelona corre el perill de quedar presonera d’una imatge estereotipada, centrada en l’activitat turística i dependent de l’obra d’uns pocs genis com Gaudí o Picasso més que en la capacitat real d’inspirar i generar noves iniciatives empresarials i en el seu poder creatiu en tots els àmbits. La bona marca de la capital de Catalunya és sens dubte una gran font de prestigi i d’ingressos, però també pot comportar una reducció de la seva gran diversitat productiva en benefici exclusiu del sector turístic.
Barcelona és, en definitiva, la suma de moltes Barcelones. I ara els temps li demanen d’aprofitar la riquesa de què disposa per millorar el posicionament internacional sense perdre la identitat.
Hem convidat un geògraf, un escriptor, un poeta, un consultor de marca, un empresari, un economista i un filòleg a donar-nos els seus punts de vista sobre el passat, el present i el futur de la marca Barcelona.
- “Mar alegre, tierra jocunda, aire claro”, d’Agustí Calvet, Gaziel
- Desmarcar-se de la marca, de Joan Ramon Resina
- Imaginar una ciutat, de Jaume Subirana
- Ciutat metropolitana o ciutat de ciutats, de Francesco Indovina
- Construir marca, fer ciutat, de Juan Carlos Belloso
- Barcelona inspira, de Barcelona Metròpolis
- El secret de Barcelona, de Enric Vila Delclòs
- Barcelona-Catalunya: un ‘cobranding’ indispensable, d’Albert Castellón
- Barcelona, on vas?, de Miquel Puig Raposo