Joves que ensenyen la gent gran

A Viladecans, el projecte Awi.net imparteix cursos d’alfabetització digital basats en parelles formades per una persona gran i una de jove.

Awi.net
Joves i persones grans comparteixen ordinador en el projecte Awi.net.

Recordes el primer dia que vas agafar el ratolí d’un ordinador o que vas tenir un mòbil a les mans, o com has après a utilitzar una tauleta tàctil?

Saber fer servir aquestes eines de forma no només instrumental ens fa competents digitals. De la separació que hi ha entre les persones que tenen aquesta competència i les que no, sigui per desconeixement, perquè no hi tenen accés o per falta d’habilitat, en diem fractura o escletxa digital. Aquesta desigualtat pot exercir una influència considerable sobre el desenvolupament de les persones.

La inclusió digital pretén facilitar l’accés a les tecnologies de la informació i la comunicació a tota la societat, superant també altres fractures com la generacional, la de gènere, la cognitiva, la cultural, l’econòmica…

Hi ha diverses experiències que atenen a l’aprenentatge pràctic de les tecnologies en comunitats on els és difícil penetrar. És el cas de les intervencions entre els col·lectius de gent gran com les que porta a terme la Fundació Ciutat de Viladecans en aquest municipi de l’àrea metropolitana de Barcelona.

Una radiografia de l’alfabetització digital el 2011 va posar de manifest que un 40% dels habitants de Viladecans no disposava d’internet a casa seva i ho desconeixia gairebé tot sobre la xarxa i la seva utilitat. És a partir d’aquesta realitat que s’ha fet un gran esforç per evitar l’escletxa digital i esdevenir una ciutat socialment intel·ligent, on la tecnologia serveixi a les persones per millorar la seva qualitat de vida en aspectes com la salut, la mobilitat o l’educació.

La Fundació Ciutat de Viladecans disposa de set aules d’informàtica on imparteix cursos i tallers d’alfabetització digital, per les quals passen més de cinc-centes persones l’any. El mateix 2011 va iniciar el projecte Awi.net, que actua principalment sobre els barris on es concentra la població –sobretot majors de seixanta anys– sense coneixements d’internet ni accés a la xarxa. Aquestes activitats potencien l’autoestima de les persones, perquè els ajuden a descobrir les seves capacitats i a fer-les conscients del seu lloc en la comunitat.

Awi.net imparteix cursos d’alfabetització digital basats en parelles digitals, mitjançant els quals les persones grans s’introdueixen en el món d’internet de la mà dels seus néts o d’altres joves. El projecte suposa un canvi dels rols habituals, ja que els adolescents exerceixen de professors en un camp en què són més experts. S’han format centenars de parelles que treballen en quatre sessions d’hora i mitja, en què el jove disposa de material didàctic i el suport d’un monitor. Les sessions es fan en una aula d’informàtica del centre municipal de recursos per a joves, tot i que també hi ha l’opció de fer-les a casa si els dos membres de la parella digital pertanyen a la mateixa família.

Els joves ensenyen les persones grans a usar internet –fer cerques, documentar-se a la Viquipèdia, consultar vídeos i visitar tota mena de llocs web–, crear-se un compte de correu electrònic i utilitzar-lo, obrir un compte en una xarxa social o mantenir una videoconferència. Aquestes persones aprenen a resoldre els seus dubtes sobre qualsevol tema, a fer gestions al banc, a consultar els horaris del transport, a comunicar-se amb els seus familiars, a demanar cites mèdiques, a llegir el diari, a fer compres…: activitats positives, funcionals i significatives que serveixen per a la vida quotidiana. És un projecte que també treballa a favor de la intergeneracionalitat i que fomenta valors com el compromís, la paciència i la capacitat pedagògica. Al final tots són mestres, perquè els joves aprenen aquests valors de i amb els seus avis i les persones grans.

Jordi Jubany i Vila

Mestre, antropòleg i assessor en TIC

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *