Barcelona, ciutat de fàbriques. Gelats, joguines, perfums… els productes quotidians
Autora: Mercè Tatjer
Albertí Editor i Ajuntament de Barcelona
Barcelona, 2014
221 pàgines
Centres de creació artística, oficines de disseny, tallers d’artesans… Usos diversos ocupen actualment espais que van néixer per acollir la fabricació en sèrie dels productes més variats. Aquest llibre restitueix la vida d’aquests centres fabrils i reconeix l’aportació dels seus treballadors.
Centres de creació artística, oficines de disseny, tallers d’artesans… Usos diversos ocupen actualment espais que van néixer per acollir la fabricació en sèrie dels productes més variats. L’arquitectura és, en la majoria dels casos, l’única expressió que ha sobreviscut d’una intensa activitat industrial que va determinar el paisatge i el desenvolupament urbà des de finals del segle XVIII fins a les acaballes del mil·lenni. Barcelona, ciutat de fàbriques repassa aquest patrimoni però té el valor i l’interès d’anar més enllà de l’aspecte monumental i analitzar d’una manera integral aquest fenomen històric, econòmic i social.
La doctora en geografia i experta en geografia i història urbana Mercè Tatjer acumula anys d’investigació acadèmica però també de treball sobre el terreny i de contacte amb la gent. No és d’estranyar, doncs, que aquesta sensibilitat impregni les pàgines d’una obra que, encara que només sigui sobre el paper, restitueix la vida d’aquests centres fabrils i reconeix l’aportació dels seus treballadors. I que també posa els lectors en la pell dels barcelonins que van assistir a les transformacions que van significar aquests processos.
El llibre ens convida, com van fer els nostres avantpassats, a entrar en una de les primeres cases de paraigües i ombrel·les, que encara conserva la façana de la botiga, coneguda pel seu emblemàtic drac, al pla de la Boqueria. O a experimentar amb els primers sistemes de fabricació de gel artificial, que es venia en barres als particulars. A somriure per la il·lusió dels infants davant unes joguines que van democratitzar la seva presència domèstica o en descobrir els cromos que amagaven les rajoles de xocolata i que van esdevenir una eficaç eina d’aprenentatge en un món on l’accés al coneixement no era a l’abast de tothom. A sentir les olors dels sabons i perfums que ocupaven els tocadors femenins i que es venien a granel. A reconèixer el valor cabdal del sector tèxtil i l’aportació de les arts gràfiques i les editorials barcelonines amb projecció internacional. O a visitar les vaqueries que oferien llet fresca o alguna de les cerveseries que reflectien la popularització d’aquesta beguda.
I és que, encertadament, són els productes els que guien els lectors a l’hora de conèixer la naturalesa dels diferents sectors que va veure Barcelona i que van fer créixer la ciutat. Tot plegat amb l’ajuda de la publicitat, una especialitat que va aparèixer en paral·lel a l’explosió empresarial i que va ser fonamental en la consolidació de moltes marques. De fet, l’experimentació i la qualitat, amb la implicació d’artistes de gran prestigi, van ser constants en els cartells i els anuncis que apareixien a la premsa, com testimonien les imatges incloses en el llibre.
Amb Barcelona, ciutat de fàbriques, Albertí Editor continua la seva tasca de recuperació i divulgació del passat de la nostra ciutat. Aquest cop amb una obra per a un públic ampli que contextualitza i reivindica el fort pes del nostre patrimoni industrial i ajuda a llegir-lo en el present. I a seguir el seu rastre amb les recomanacions que al final de cada capítol animen a tastar els productes i a visitar els espais que han sobreviscut d’aquesta tradició.