Canal multiplataforma de creació de tendències i noves audiències de consum cultural a Barcelona i l'Àrea Metropolitana

<-- Torna a la pàgina d'inici

logo_bcncrea_1900x320_0.jpg

Premi, en règim de concurrència competitiva, al millor projecte per desenvolupar un canal de difusió multiplataforma dedicat a impulsar el sector cultural i, crear tendències i noves audiències culturals a Barcelona i l’Àrea Metropolitana.

Projecte finançat amb Fons NextGenerationEU en el marc del Pla de Sostenibilitat Turística en Destinació a Barcelona.

Aquest canal de difusió ha d’integrar tant l’oferta cultural pública com privada, abastant des de la més comercial fins aquella dirigida a públics minoritaris, i posant en valor l’oferta metropolitana i el seu posterior desenvolupament.

L’objectiu d’aquest canal multiplataforma és connectar i posar en relació l’oferta de productes i serveis d'experiències culturals i d'oci amb els perfils de consum, tant de públic local com visitant, interessats en explorar les diferents expressions artístiques, esdeveniments i llocs d'interès a Barcelona i a l’entorn metropolità, tot agilitzant el procés de creació i foment de tendències i noves audiències culturals.

Aquest canal ha de contribuir a promocionar la diversitat cultural que ofereix la ciutat i el seu entorn metropolità, així com generar la recerca i posterior comunicació dels diferents esdeveniments culturals, no integrats en les xarxes existents, tot millorant els indicadors de consum cultural de la ciutadania resident i visitant, la desconcentració territorial de l’oferta cultural, la mobilitat dels usuaris dins l’Àrea Metropolitana, i la digitalització de l’activitat i promoció cultural. Ha de ser un canal d’accés gratuït pels usuaris i disponible en diferents formats i idiomes: català, castellà i anglès com a mínim.

Ha de servir també per fomentar accions d’innovació que millorin la prestació de serveis i l’encaix del sector cultural amb la vida quotidiana de la ciutadania. Ha de potenciar la digitalització de l’activitat i promoció cultural amb la creació i configuració d’un repositori de dades de consum cultural basat en la identificació i integració de dades ja disponibles, així com la realització d’enquestes periòdiques sobre el consum cultural i d'oci a l'àmbit metropolità per complementar la informació disponible.

El Premi s’emmarca dins del “Pla de Sostenibilitat Turística en Destinació Barcelona” finançat amb Fons Next Generation-EU.

Informació destacada de la convocatòria

Període de sol·licituds

Del 31 d’octubre al 30 de desembre de 2024

 

Qui pot sol·licitar el Premi?

•    Empreses, entitats, associacions i/o organitzacions empresarials legalment constituïdes, especialitzades en la creació, edició i distribució de continguts, publicacions i productes relacionats amb la cultura i l’oci, fent especial èmfasis en estratègies d’implementació, gestió de dades, disseny i usabilitat de espais web.

•    Entitats de segon o més nivell, és a dir, entitats integrades per persones jurídiques de naturalesa associativa com federacions, confederacions i unions d’associacions que agrupin un nombre significatiu d’entitats de primer o més nivell vinculades, legalment constituïdes, amb coneixements o experiència en estratègies de creació, edició i distribució de continguts, publicacions i productes relacionats amb la cultural i l’oci.

En qualsevol cas, el perfil dels sol•licitants i els requisits i les condicions per poder ser beneficiats del Premi queda degudament detallat a l’apartat “Beneficiaris” de la convocatòria.

 

Documentació que ha de contenir la sol·licitud

Instància de sol·licitud del premi a complementar a través de la Seu Electrònica de l’Ajuntament de Barcelona. Els formularis s'hauran d'emplenar seguint les instruccions indicades al portal de tràmits i presentar-se a través de la seu electrònica de l’Ajuntament de Barcelona, al tràmit corresponent obert per a la present convocatòria.

 

Memòria tècnica descriptiva del projecte

La memòria tècnica s’ha de presentar en format PDF (màxima extensió 40 pàgines) i amb els logotips esmentats a l’apartat 15 de les Bases Reguladores “Publicitat i informació”.

Ha d’incloure, com a mínim, el contingut descrit a continuació:

•  Descripció de l’entitat sol•licitant i el seu encaix en l’objecte de la convocatòria. Breu presentació de l’entitat sol•licitant, destacant les seves activitats principals i èxits, així com una explicació de com aquetes activitats i objectius s’alineen amb els objectius específics d’aquesta convocatòria i Bases. Aquesta descripció ha d’incloure una explicació breu de 2 treballs o projectes similars, dedicats a comunicar i promocionar actes i esdeveniments culturals i/o amb relació directe amb el sector cultural i turístic, per tal d’acreditar la solvència tècnica.

•  Descripció del projecte, visió, missió, abast i objectius. Cal incloure una descripció completa del projecte, la visió a llarg termini i la missió que guia el projecte, l'abast del mateix, així com els objectius específics que es pretenen assolir i si s’alineen amb els d’aquesta convocatòria i Bases. Això ajuda a mostrar com el projecte contribuirà a complir amb les metes establertes per la convocatòria del premi atorgat.

•  Presentació de representacions visuals dels canals de difusió previstos en el projecte a desenvolupar. Inclou la proposta de l’esquema de l’arquitectura del web i/o app, les plantilles de continguts, els wireframes i els mockups corresponents. En el cas de canals impresos, presentar una imatge que il•lustri com serà el suport.

•   Descripció detallada de la solució tecnològica proposada. Inclou descriure el funcionament del projecte, les seves característiques tècniques, els components principals, les eines i plataformes que s'utilitzaran, i com aquestes tecnologies s'integraran per assolir l’objecte i les finalitats d’aquesta convocatòria i Bases. També es pot incloure informació sobre la innovació que aporta aquesta proposta, la seva sostenibilitat, i com s’ajusta al Pla de Sostenibilitat Turística en destinacions finançat amb fons Next Generation-EU.

  Descripció detallada de l’equip i el personal proposat per portar a terme el projecte. Presentació exhaustiva dels membres de l'equip que participaran en el projecte. Això inclou els seus noms, qualificacions, experiència rellevant, rols específics dins del projecte i responsabilitats assignades. També pot incloure informació sobre la seva trajectòria professional i èxits anteriors que demostrin la seva capacitat per dur a terme el projecte amb èxit.

•   Col·laboradors existents i proposta de captació de partners. Cal incloure informació sobre les entitats o persones que ja col•laboren, descrivint el seu paper, contribucions i com complementen el projecte. També s'ha d'explicar com es preveu captar nous partners, detallant les accions i criteris per seleccionar-los, i com aquests nous col•laboradors contribuiran a l'èxit del projecte. Aquesta secció demostra la solidesa de la xarxa de suport del projecte i la seva capacitat per mobilitzar recursos addicionals.

•   Pla de màrqueting i creació de la imatge de marca, que s’ajusti al objecte d’aquesta convocatòria. Això inclou els objectius de màrqueting, les eines i canals que s’utilitzaran (com ara xarxes socials, pàgines web, esdeveniments, publicitat), i les accions específiques per arribar al públic, tant local com visitant. A més, s'ha d'explicar com es crearà i es gestionarà la imatge de marca del projecte per assegurar que sigui coherent amb els objectius de la convocatòria.

•   Pla de negoci/pla de viabilitat. Inclou una projecció de costos i ingressos, un pressupost detallat i desglossat, una anàlisi de riscos i estratègies de mitigació, així com una planificació de recursos necessaris. També s'ha d'incloure un calendari d'implementació amb fites clau i una explicació de com es garantirà la sostenibilitat del projecte a llarg termini. Aquesta secció demostra que el projecte és financerament viable, ben planificat i capaç de mantenir-se operatiu més enllà del període d’atorgament del premi.

•   Compatibilitat, complementarietat i integrabilitat amb l’estratègia espanyola per a la “Recuperació, Transformació i Resiliència (PRTR) i el Pla de Sostenibilitat Turística en Destinació Barcelona.

 

Documents addicionals

S’haurà d’adjuntar la relació de declaracions i obligacions europees i nacionals, relatives al finançament del Mecanisme de Recuperació i Resiliència de la Unió Europea amb fons Next Generation EU.

Així mateix, s’haurà d’adjuntar la documentació administrativa obligatòria requerida per l’Institut de Cultura de Barcelona tal com es detalla en els annexos de la convocatòria. Les declaracions responsables i la documentació administrativa a presentar queda detallada a l’apartat 8.1 de la convocatòria.

La presentació de la declaració responsable inclosa en el document d’instància, faculta a l’Institut de Cultura de Barcelona la verificació en qualsevol moment la veracitat de les dades declarades. La inexactitud, falsedat o omissió de caràcter essencial en qualsevol dada o document que acompanyi la sol·licitud del premi, deixen sense efecte aquest tràmit i, en conseqüència, comporten la inadmissió de la sol•licitud, sense perjudici que puguin ser causa de revocació de la mateixa, si es coneixen amb posterioritat a la concessió.

 

Forma de presentació de la sol·licitud

Obligació de presentar la sol•licitud telemàticament a través l’Oficina Virtual de tràmits de la seu electrònica de l’Ajuntament de Barcelona.

 

Dotació del Premi

La dotació màxima del premi atorgat previst és de 200.000,00 euros. Atès que el finançament prové de fons Next Generation EU, es podrà finançar fins al 100% del projecte, sempre que es respectin els límits d’import màxim a sol·licitar indicats en les bases i convocatòria i, tenint en compte els altres ajuts, públics o privats, eventuals que pugui rebre la beneficiària per al projecte premiat.

 

Criteris de valoració

Les propostes admeses seran sotmeses a un procés d’avaluació per part de la Comissió de Valoració, en aplicació dels criteris de valoració següents:

1 -    Criteris excloents:

    •    La no adequació de la proposta als requisits de la convocatòria. 

    •    La no obtenció de més de 50 punts en els criteris de valoració que figuren en aquest apartat. 

 

2 -    Coherència i viabilitat del projecte (fins a 40 punts)

    •    Coherència del projecte: es valorarà la claredat, l’adequació i la rellevància dels objectius i resultats del projecte. (fins a 10 punts)

    •    Capacitat per integrar el diferent ventall de recursos, propostes i iniciatives culturals existents d’una manera innovadora, funcional i original, presentant una visió completa i representativa de la diversitat cultural i creativa de Barcelona i l’Àrea Metropolitana. (fins a 10  punts)

    •    Viabilitat tècnica de la solució tecnològica del projecte, incloent-hi una experiència de l’usuari intuïtiva i atractiva, que permeti als usuaris explorar i participar activament en les activitats culturals de Barcelona i el seu entorn metropolità. (fins a 10  punts)

    ·    Capacitat de vinculació i especificitat del projecte amb altres operadors culturals públics i/o privats, així com la creació d’oportunitats per la col•laboració amb artistes locals, institucions culturals i altres actors rellevants en l’escena cultural de Barcelona i l’Àrea Metropolitana. (fins a 5 punts)

    •    Creativitat, coherència i eficàcia de les accions del pla de màrqueting previstes per promoure la plataforma assegurant la sostenibilitat del projecte i demostrant la capacitat econòmica i organitzativa de l'empresa per desenvolupar i consolidar l'activitat projectada. Capacitat per mantenir una imatge de marca que reflecteixi l’objecte d’aquesta convocatòria.  (fins a 5 punts)

 

3 -    Plantejament econòmic del projecte (fins a 40 punts) 

    •    Adequació del pressupost presentat als objectius de l'activitat, al contingut proposat i als preus reals de mercat. (fins a 10  punts)

    •    Cofinançament. Es valorarà positivament que l’entitat presenti una proposta en què no es sol·licita un finançament de la totalitat del projecte, sinó que es compta amb altres vies de finançament. Atorgant-se les següents puntuacions segons el percentatge de cofinançament previst:

         Cofinançament del 0%:  0 punts
         Cofinançament del 25%-49%:  5 punts
         Cofinançament del 50% o més:  10 punts

    •    Sostenibilitat del projecte i capacitat econòmica i organitzativa de l'entitat per desenvolupar i consolidar l'activitat projectada un cop el sol·licitant hagi justificat com el projecte serà sostenible operativament més enllà de la finalització del període subvencionat i l’existència d’elements que permetin la seva sostenibilitat econòmica en el futur. Garantir la continuïtat del projecte un mínim de 5 anys a partir de la concessió del Premi. (fins a 10  punts)

    •    El potencial de l’escalabilitat de la solució, justificant la seva capacitat per gestionar una major demanda, càrrega de treball i creixement dinàmic, ajustant-se, per tant, a models d’èxit i de l’ajustament evolutiu. En base a aquest aspecte l’entitat pot obtenir un màxim de 10 punts. Atorgant-se el màxim als casos que la solució permeti un dimensionament dinàmic sense límits a l’operació. (fins a 10  punts)

 

4 -    Compatibilitat, complementarietat i integrabilitat amb l’estratègia espanyola per a la “Recuperació, Transformació i Resiliència (PRTR)” (fins a 20 punts) 

    •    Alineament amb els objectius del Pla de Sostenibilitat Turística en Destinació Barcelona (PSTDB) presentat per l’Ajuntament de Barcelona com a part de l’actualització de la “Estratègia de Sostenibilidad Turística en Destinos” una iniciativa del PRTR finançada amb fons de la Unió Europea - Next Generation EU, amb l'objectiu principal de promoure la sostenibilitat en els destins turístics. (fins a 20  punts)

 

Requisits de les propostes

Els projectes susceptibles d'obtenir el premi han de complir, els requisits següents:

    •    Tenir objectius i finalitats coincidents amb els que s'estableixen a aquesta convocatòria i les adjuntes bases reguladores.

    •    Que les activitats o els serveis que proposen complementin, aportin o millorin les actuacions dels objectius que s’apunten a les Bases i a aquesta convocatòria.

    •    Que les activitats es portin a terme a Barcelona i el seu entorn metropolità, sens perjudici que puguin incidir fora del territori municipal, és a dir, que engloben el conjunt d’empreses que configuren l’oferta cultural de Barcelona.

El contingut de tota la documentació presentada ha d’evitar el llenguatge sexista en la seva redacció i ha de ser respectuós amb la diversitat de gènere, edat, classe social, origen, etc.

 

Característiques dels projectes

    -    Abast

Els projectes presentats per la concessió del premi hauran de proposar solucions adreçades als objectius assenyalats a la present convocatòria i Bases.

La gestió de públics i audiències en el context d’una gran ciutat i determinada per una oferta cultural ingent és molt complexa. Si es pretén aconseguir, i aquest és l’objectiu, impulsar el sector cultural de Barcelona i l’Àrea Metropolitana per posar en relació l'oferta de productes i serveis d'experiències culturals i d'oci amb els perfils de consum tant de públic local com visitant, convé que els projectes presentats es centrin en:

    •    Desenvolupar un canal de difusió multiplataforma, d’accés gratuït pels usuaris i disponible en diferents formats i idiomes: català, castellà, anglès com a mínim. Facilitant la comunicació i difusió de les propostes i ofertes de consum cultural i d’oci a Barcelona i l’Àrea Metropolitana amb l’objectiu de gestionar les dinàmiques d’audiències i públics amb la clara determinació d’incrementar-los.

    •    Implementar acords comercials, i posterior associació, amb el màxim nombre d’operadors culturals a Barcelona i l’Àrea Metropolitana per tal d’assegurar que el ventall d’oferta sigui el més ampli possible.

    •    Garantir la possibilitat d’abraçar totes aquelles activitats que es portin a terme a nivell metropolità i promocionar la seva activitat.

    •    Identificar i influir en la creació de noves tendències. Actuar com prescriptor.

 

    -    Els impactes

En el context d'aquesta convocatòria, tenint en compte els objectius del Pla de Sostenibilitat Turística en Destinacions, s'entendran com a impactes tots aquells canvis que contribueixin a millorar la comunicació i difusió de l’oferta de productes i serveis culturals turístics a Barcelona i el seu entorn metropolità.

Els projectes presentats hauran de donar resposta als objectius de la convocatòria i als reptes actuals de la ciutat definits en diverses mesures de govern impulsades per l’Ajuntament de Barcelona i l’Institut de Cultura de Barcelona per garantir la sostenibilitat de l’oferta cultural i turística a Barcelona i al seu entorn metropolità.

Aquesta oferta cultural i turística s’entén en sentit ampli: des dels àmbits tradicionals de la cultura (patrimoni, música, literatura, arts escèniques, cultura popular, etc.) passant pels sectors creatius (audiovisuals, edició, moda, tv i ràdio, arquitectura, art digital, videojocs, etc.) fins a altres activitats artístiques o creatives que són formes també d’expressió de la cultura de les ciutats (gastronomia, arts de carrer, activitats d’altres cultures, fires, etc.).

Caldrà que els projectes girin entorn d’accions de reconeixement i recolzament de tots aquests sectors afavorint la diversificació cultural i la creació de noves audiències.

Addicionalment, han de prioritzar accions que contribueixin a millorar l'experiència de la ciutadania, així com augmentin el valor compartit, s'ajustin als criteris de responsabilitat, no comprometin l'ús social del territori per part d'altres usuaris i respectin els criteris ambientals.

Es valoraran, en particular, els impactes perdurables en el temps i, per tant, no limitats a beneficis puntuals o aquells restringits exclusivament al període d’execució subvencionat i que puguin justificar la seva perdurabilitat a la finalització de l’ajud.

Els impactes del projecte hauran de ser realistes i s’hauran de poder verificar quantitativament i qualitativament durant i a la finalització de l'execució del projecte.

Els resultats derivats de l’execució del projecte s’han de poder monitoritzar en la fase de implementació, aportant evidencies plausibles sobre l’assoliment dels impactes en el temps i en la delimitació espacial de la destinació urbana Barcelona i el seu entorn metropolità.

 

Motius de no admissió de la sol·licitud

Serà motiu de no-admissió a tràmit d’una sol·licitud del Premi:

•    La no-presentació de la instància de sol·licitud, d’acord amb el model normalitzat.

•    La presentació de la instància de sol·licitud del premi a través d’altres canals diferents als previstos en aquesta convocatòria i Bases.

•    La presentació fora de termini de la instància de sol·licitud, o sense les dades suficients per identificar la sol·licitant.

•    No complir amb els requisits previstos en la convocatòria.

 

Període d’execució del projecte

El projecte que rebi l’atorgament del premi tindrà un termini d’execució de 8 mesos a partir de la resolució de concessió. I en tot cas, s’haurà d’haver presentat la corresponent justificació com a molt tard tres mesos a contar des del dia següent a la finalització del projecte.

L’entitat beneficiària ha de garantir la continuïtat de l'activitat del canal multiplataforma durant un mínim de 5 anys una vegada finalitzat el termini d'execució.

 

Comissió de valoració

La Comissió de Valoració està formada per 7 persones designades per les direccions i departaments d’Indústries Creatives, Comunicació, Gabinet Tècnic, Innovació, Coneixement i Arts Visuals de l’ICUB. Així com també de la direcció de Turisme i de la Direcció de Comunicació Online de l’Ajuntament de Barcelona.

 

Compatibilitat dels ajuts

Aquest premi serà compatible amb altres subvencions, ajuts, ingressos o recursos per la mateixa finalitat, procedents de qualsevol administració o ens públics o privats, nacionals i/o internacionals amb les corresponents limitacions normatives. En cap cas la suma de tots ells pot superar el cost de l’activitat o projecte a desenvolupar.

 

Règim de Minimis

Les subvencions concedides en el marc d’aquestes Bases Reguladores estan sotmeses al règim de minimis, segons el Reglament (UE) núm. 1407/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l’aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis.

L’entitat beneficiària haurà de declarar totes les altres ajudes de minimis rebudes durant els últims tres exercicis fiscals, així com qualsevol ajuda estatal relacionada amb la mateixa activitat.

D’acord amb el Reglament (UE) 2023/2831 de la Comissió, de 13 de desembre de 2023, la suma total de les ajudes de minimis no podrà excedir els 300.000 euros en un període de tres exercicis fiscals.

 

Difusió, propietat intel·lectual i ús de la imatge

Tal com s’estableix a l’apartat 15 de les Bases Reguladores, l’entitat beneficiaria haurà de complir les següents obligacions en matèria de publicitat i informació.

S’hauran d’incloure els següents logos tots els materials de difusió relacionats amb el projecte finançat (cartells informatius, plaques, publicacions impreses i electròniques, material audiovisual, pàgines web, anuncis i insercions en premsa, certificats, etc.):

•    L’emblema de la Unió Europea i juntament amb l’emblema de la Unió, s’inclourà el text «Finançat per la Unió Europea – Next Generation EU». Per a això es tindran en compte les normes gràfiques i els colors normalitzats establerts al Reglament d’Execució 821/2014, pel qual s’estableixen disposicions d’aplicació del Reglament (UE) número 1303/2013 del Parlament Europeu i del Consell en el que es refereix a les modalitats concretes de transferència i gestió de les contribucions del programa, la presentació d’informació sobre els instruments financers, les característiques tècniques de les mesures d’informació i comunicació de les operacions, i sistema per al registre i emmagatzematge de dades.

Així mateix, s’inclouran:

•    Logotip oficial del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència
•    Referència al Ministeri d’Industria i Turisme
•    Logotip de Next Generation Catalunya
•    Logotip de la Unió Europea. Fons Europeus. Next Generation
•    Logotip de la Generalitat
•    Logotip de l’Ajuntament de Barcelona
•    Logotip de l’Institut de Cultura de Barcelona

Tota referència en qualsevol mitja de difusió sobre les inversions aprovades haurà d’utilitzar com a mitja de difusió el logo del Pla de Recuperació, disponible en aquest enllaç.

En cas de cofinançament per una altra administració, aquesta circumstància s’haurà de reflectir en la publicitat del projecte.

 

Justificació del Premi

Una vegada finalitzat el període d’execució, el beneficiari comptarà amb 3 mesos per entregar la justificació del projecte. La justificació es presentarà de forma telemàtica a través de la Seu Electrònica de l’Ajuntament de Barcelona i inclourà la següent documentació:

•    Memòria final
•    Memòria d’actuació: impacte i indicadors
•    Memòria econòmica: relació classificada de despeses
•    Informe d’auditoria
•    Declaracions responsables i documentació administrativa inclosa a l’apartat 12 “Justificació, seguiment i control de l’execució del projecte” de la convocatòria

 

Resolució provisional

L’òrgan gestor elevarà la proposta de resolució provisional a l’òrgan competent per a la resolució de la convocatòria, a partir de l’informe elaborat per la Comissió de Valoració. En aquesta proposta, que es publicarà al Butlletí Oficial de la Província de Barcelona (BOPB) i al web de l’ICUB, s’inclourà la llista de sol·licituds que es proposa estimar i, per tant, de sol·licitants proposades com a beneficiàries. També hi constarà la llista de sol·licituds que es proposa inadmetre perquè no compleixen els requisits de participació al procediment.

A partir de l’endemà de la publicació al Butlletí Oficial de la Província de Barcelona (BOPB) i a la web de l’ICUB de la resolució provisional s’obrirà un termini de 10 dies hàbils per presentar al·legacions i la documentació acreditativa requerida. El fet que la persona interessada no presenti al·legacions en aquest termini, suposarà que hi està conforme i la resolució provisional tindrà caràcter de definitiva.

 

Forma de presentació de la documentació

Telemàticament

A través del Portal de Tràmits de la convocatòria. Per a efectuar aquest tràmit és necessari disposar del número de referència del tràmit que s’indica en el justificant de registre que vàreu obtenir en el moment de presentar la sol·licitud. Té el següent format: 00000000-00.

 

Designació del compte bancari

Telemàticament, amb certificat electrònic de persona física o un altre sistema equivalent de nivell mitjà o superior de seguretat i actuant en nom propi, a través de l’Oficina Virtual de Tràmits de l’Ajuntament de Barcelona. Cal emplenar el formulari de designació de compte bancari.