Tornar

Cinc homes negres nus d'esquenes en un moment de la representació

Voyeurisme colonial al Mercat de les Flors amb Nadia Beugré

La coreògrafa de Costa d'Ivori ens enfronta a la mirada erotitzant que occident projecta sobre els cossos no blancs.

Qui no tingui por d'enfrontar-se a uns cossos nusos sobre l'escenari ni a descobrir-se a un mateix com a voyeur o voyeuse i hereu o hereva directa del colonialisme hauria de venir a veure L'homme rare, la coreografia d'una artista de Costa d'Ivori especialment preocupada per qüestions relacionades amb la justícia i el gènere. El 14 i 15 de desembre, al Mercat de les Flors.

Organitza l'actuació de Beugré, que ja ha passat en diverses ocasions per aquest escenari i ha participat, a més en l'edició del 2021 del Grec Festival de Barcelona, Africa Moment, un projecte d'arts escèniques amb perspectiva no eurocèntrica i de gènere que ha portat en moltes ocasions als nostres escenaris els grans valors de la dansa lligats al continent africà.

A L'homme rare, cinc ballarins, Nadim Bahsoun, Daouda Keita, Marius Moguiba, Lucas Nicot i Tahi Vadel Guei, mouen els malucs, despullats, sobre l'escenari. Alguns es guarneixen amb teles, d'altres duen talons alts i els seus moviments són sinuosos i sensuals... Aquí us trobareu, segurament, en el paper que us ha assignat la coreògrafa en aquest espectacle: el de voyeur o voyeuse.

Perquè en projectar la nostra mirada voyeurística i occidental sobre els cossos negres que veieu a l'escenari, segurament els sexualitzareu i erotitzareu, en una visió colonial que cosifica els cossos, especialment els cossos no blancs.

Qüestions de gènere, doncs (són els moviments sensuals de maluc cosa només de les dones o potser també dels homes com ens demostren els intèrprets?) i també colonials es combinen en la creació de Nadia Beugré, que fa servir en l'espectacle músiques de Serge Gainsbourg, Lucas Nicot i Percussions d’Obilo.

És la nova creació d'una de les grans coreògrafes de l’escena contemporània del continent africà i d'Europa, coneguda pel caràcter transgressor de les seves obres. Nascuda en una família musulmana i tretzena filla d’un pare amb cinc esposes, va formar part, juntament amb la desapareguda ballarina i coreògrafa Béatrice Kombe, de la companyia TchéTché, un col·lectiu de dansa format per dones que prenia el seu nom de la paraula en llengua bété (idioma parlat al centre i oest de Costa d’Ivori) que vol dir ‘àliga’, en al·lusió a l’ambició, l’energia i el desig de volar alt de la formació. Beugré va treballar amb la coreògrafa francesa Mathilde Monier (Centre Chorégraphique National de Montpellier) i és, des de l'any 2021, artista associada a la Briqueterie de Vitry-sur-seine (França) i artista associada a l’ICI CCN de Montpeller (2023-2024) amb un treball que investiga qüestions com el cos, el gènere i la nuesa.

Si no us voleu perdre L'homme rare, veniu a fer de voyeurs o voyeuses colonials al Mercat de les Flors, però abans consulteu al web tota la informació sobre la proposta.

 

 

Data de publicació: Dimecres, 11 Desembre 2024
  • Comparteix