
Poesia urbana i dones compositores, al cicle Zero3
Zero3, Altaveu d’Accions Culturals, el cicle de propostes artístiques dels barris de Sant Pere, Santa Caterina i la Ribera, acull aquesta setmana dues cites que no us podeu perdre si us interessen les formes més urbanes de la poesia o si voleu descobrir una compositora.
El cicle, que inclou activitats programades tant al Centre Cívic Convent de Sant Agustí com a la Biblioteca Francesca Bonnemaison, és ja un clàssic dels estius a Ciutat Vella. Va començar el 6 de juliol i es perllonga fins al 23 de juliol. Apunteu les pròximes cites: una mostra de slam poetry o poesia urbana que es titula Paraula viva i una sessió dedicada a descobrir-nos l'obra de compositores silenciades amb el nom de Flor d'asfalt (a la imatge. Foto: Laura Soriano).
Passeu el dimecres, 14 de juliol, per la Sala Antiga de la Biblioteca Francesca Bonnemaison (19 h) i tindreu l'oportunitat de veure en directe com fan poesia els i les poetes del nostre temps, uns i unes slammers que s'expressen mitjançant poemes breus que escenifiquen fent servir totes les possibilitats que els ofereixen la veu i el cos. És la proposta Paraula viva, en la qual escoltareu quatre dels millors poetes urbans de l'escena actual. No només han triomfat a casa nostra sinó que fins i tot han aconseguit reconeixement en altres països. Potser heu vist ja Olza Olzeta, Salva Soler, Isa García i Dani Orviz actuant a les sessions d'slam poetry que s'organitzen al CCCB, en alguna altra competició de poesia urbana o bé (en el cas de Soler i Orviz) convertint els seus enfrontaments en un combat de boxa dialèctica. Segur que no us voldreu perdre Paraula viva si sou aficionats a l'slam poetry, però si també practiqueu aquesta especialitat, recordeu que després de la sessió hi ha un micro obert, per si voleu demostrar les vostres habilitats.
Canvieu d'escenari l'endemà dijous, 15 de juliol, i podreu assistir, a la Sala Noble del Convent de Sant Agustí (19 h) a Flor d'asfalt, un concert de l'arpista Alba Asensi, el clavecí Darío Tamayo i el violí Alejandro Mateu en el qual s'interpretaran composicions d'artistes que en el seu dia van ser silenciades per una societat que no reconeixia les dones com a posseïdores de talent musical. És el cas de creadores que podrem escoltar en aquesta sessió, com ara Beatriz de Dia, l’única trobadora o trobairitz (un terme dels segles XII i XIII que designava les trobadores occitanes) la música de la qual encara es conserva o de Gracia Baptista, autora d'una peça del segle XVI (Conditor alme) que és l'única firmada per una dona en un cançoner totalment masculí.
Les propostes del cicle Zero3 encara es perllonguen alguns dies més. Dijous, 22 de juliol (20 h), el cantant de soul Clarence Milton Bekker compareix al Claustre del Centre Cívic Convent de Sant Agustí, on mostrarà el seu directe (diuen que especialment potent) i ens farà somiar amb els millors moments del gènere.
I la Sala Antiga de la Biblioteca Francesca Bonnemaison acollirà el divendres, 23 de juliol (19 h) El ball de les cireres, una creació coreogràfica de Patricia Hastewell Puig que és tot un homenatge dansat a l'obra de l'escriptora Montserrat Roig. És un duet amb dues intèrprets femenines que se centra especialment en la trilogia formada per les novel·les Ramona, Adéu, El temps de les cireres i L'hora violeta.
Si voleu repassar complet el programa de Zero3, Altaveu d’Accions Culturals, consulteu aquest enllaç i passeu pel Centre Cívic Convent de Sant Agustí i la Biblioteca Francesca Bonnemaison.