Els nous significats de les imatges, segons Pere Noguera
La Filmoteca tanca els actes del Centenari del cinema amateur a Catalunya amb una exposició dedicada a l'artista de la Bisbal d'Empordà.
Pere Noguera, un artista que té una trajectòria llarga i que ha incorporat a les seves obres objectes domèstics i elements del paisatge, protagonitza l'exposició amb la qual la Filmoteca tanca els actes de commemoració dels cent anys de vida del cinema amateur. Ho fa amb un seguit d'obres creades a partir de material fílmic trobat, uns fotogrames entre els quals hi ha des d'escenes familiars fins a imatges de guerra.
Tot és part de "Pere Noguera. Família Guerra. Material d’arxiu" (a la foto, imatges de l’obra Postals Família Guerra de Pere Noguera. Fotografia: Arxiu Pere Noguera), l'exposició que podeu veure a la sala d'exposicions de l'equipament de la plaça de Salvador Seguí. La mostra pren com a punt de partida o com a material de treball, unes filmacions procedents d'un arxiu trobat. En les imatges d'aquell arxiu, hi ha tant escenes domèstiques que mostren la vida familiar durant l'època estiuenca com filmacions de la Segona Guerra Mundial.
Noguera, que ja anteriorment havia aplicat la tècnica del ready-made o de l'objecte trobat com a base de la creació artística, l'aplica aquest cop a les imatges en moviment, unes imatges de temes diferents que, en quedar confrontades en el muntatge que fa l'artista, adquireixen una significació nova i una càrrega simbòlica pròpia.
La mostra, produïda per la Filmoteca de Catalunya, és la primera d'un seguit d’exposicions dedicades a l'obra de Pere Noguera en diferents espais de Catalunya: Bòlit, Centre d’Art Contemporani (Girona); Terracotta, Museu de Ceràmica (la Bisbal d’Empordà) i Can Mario, Museu d’Escultura Contemporània de la Fundació Vila Casas (Palafrugell).
Les obres que formen part de la mostra procedeixen de dos fons d’arxiu de Pere Noguera: el fons “Encants, Barcelona” i el fons “Família Guerra, la Bisbal d’Empordà”. El primer inclou fotografies d'entre els anys quaranta i els seixanta, uns retrats passats per l'estètica pròpia dels anys del franquisme. Aquestes imatges, ja deteriorades pel pas del temps, són recuperades mitjançant procediments digitals, de manera que Noguera hi projecta una mirada nova amb un resultat que té poc a veure amb l'original.
L'artista va comprar també, en un drapaire de la Bisbal, un seguit de bobines de 16 mm. Eren enregistraments amateurs realitzats per una família holandesa. Entre el material filmat, imatges de vida familiar i de vacances dels anys trenta i quaranta, però també filmacions professionals i editades que mostraven aspectes de la Segona Guerra Mundial.
Què en resulta de posar en comú aquests materials diferents? Doncs una lectura absolutament diferent de les imatges. No us perdeu la mostra ni les activitats paral·leles que l'acompanyen, entre les quals projeccions, visites comentades, un taller d'escriptura i una sessió de lectura. Moltes de les activitats tenen la participació de Noguera.
Si voleu veure com canvia el significat d'una imatge, veniu a veure "Pere Noguera. Família Guerra. Material d’arxiu", però abans consulteu al web de la Filmoteca tota la informació sobre la mostra.