Tornar

La directora retratada en blanc i negre mentre munta una pel·lícula

Dona, negra i cineasta

L'Institut Francès, la Filmoteca i el Museu Tàpies fixen la mirada en l'obra de la primera dona cineasta negra que va fer un llarg a l'Àfrica.

Sabeu qui va ser la Sarah Maldoror? Molt possiblement no, perquè aquesta pionera del cinema a l'Àfrica és poc coneguda tant per la seva condició de dona, un col·lectiu sovint invisibilitzat en la pràctica cinematogràfica, com per la seva adscripció a un àmbit geogràfic des del qual arriben a Europa poques creacions. En poques paraules, us direm que va ser la primera dona negra a filmar un llargmetratge a l'Àfrica.

Ara, tres espais de la ciutat l'Institut Francès, la Filmoteca i el Museu Tàpies, acullen un cicle de cinema, uns seminaris i unes conferències que no us hauríeu de perdre si voleu sortir, ni que sigui per una estona, del marc patriarcal i eurocèntric des del qual els mirem el cinema en femení i de la resta del món.

Sarah Maldoror va néixer (1929) i morir (2020) a França, però tenia les arrels a Guadalupe, a les Antilles. Tot i que havia nascut amb el nom de Marguerite Sarah Ducado, va adoptar el seu nom artístic del títol del conjunt de cants en prosa poètica Els cants de Maldoror, única obra coneguda del Comte de Lautréamont (Isidore Lucien Ducasse) que enalteixen la violència, l'assassinat i el sadomasoquisme.

Gran personalitat dedicada a analitzar i parlar en les seves obres sobre el concepte de la negritud, ara podem conèixer l'obra de Maldoror en un seminari i cicle de projeccions que neix dins del marc del projecte artístic Més enllà de la pell, de l'artista africà Serge Attukwei Clottey, que es pot veure aquests dies a la façana del centre del carrer d'Aragó.

Crítics, activistes i sociòlegs intervindran en les xerrades i col·loquis després de les projeccions, que es faran tant a l'Institut Francès com a la Filmoteca o el Museu Tàpies. Ells i elles ens convidaran a endinsar-nos en l'obra d'una figura clau del cinema antiracista. Cinema de ficció i documental es combinen en una filmografia extraordinàriament àmplia que inclou prop de quaranta títols.

Aquí sentireu conceptes com els del colonialisme, la justícia social i les migracions, però també us parlaran d'assumptes que tant tenen a veure amb la possessió, com amb el bagatge, l'herència o la identitat.

El seminari consta de quatre sessions, els dies 25 i 27 de setembre, a la Filmoteca de Catalunya; l'1 d'octubre, a l'Institut Francès i el 2 d'octubre, al Museu Tàpies. En aquestes sessions podreu veure els films Monangambé, Ana Mercedes Hoyos, la trilogia de Carnaval (Carnaval a Sahel, Fogo, îl de feu, Carnival en Guinée-Bissau), Aimé Césaire, le masque des mots i Sambizanga. Els films seran presentats per Annouchka de Andrade, filla de la directora.

Si voleu conèixer l'obra cinematogràfica d'una pionera, veniu aquests dies a l'Institut Francès, la Filmoteca de Catalunya i el Museu Tàpies, però abans consulteu en aquest enllaç tota la informació sobre el cicle.

Data de publicació: Dimarts, 24 Setembre 2024
  • Comparteix