
Cita amb l'escena francesa
L'Institut Francès, el Reial Cercle Artístic i el Teatre Casino l'Aliança del Poblenou acullen estrenes al nostre país de peces teatrals contemporànies nascudes a França.
Qui vulgui practicar una mica el seu francès i descobrir noves creacions dramatúrgiques que encara no s'han estrenat a l'estat té una cita imprescindible amb l'escena més nova del país veí de la mà del Festival Oui. Del 23 de gener al 5 de febrer, programen representacions a l'Institut Francès, però també al Reial Cercle Artístic i al Teatre Casino l'Aliança del Poblenou.
Espectacles, lectures i fins i tot algun concurs formen part de la programació d'aquest festival dedicat a acostar als nostres escenaris l'escena teatral francesa més nova. Se celebra bàsicament a Barcelona, tot i que també hi ha actuacions a Castelldefels i a l'Hospitalet de Llobregat.
Les primeres cites del festival, però, són a l'escenari de l'Institut Francès, on el dissabte, 25 de gener, podrem veure, amb sobretitulació en castellà com totes les obres que es representen aquí, Le gran jour (a la imatge. Fotografia: Antoine Agoudjian). És una creació de Frédérique Voruz per a espectadors i espectadores a partir d'onze anys dirigida pel mateix autor, en la qual vuit actors i actrius ens confronten, en un exercici fraternal, a la mort d'una mare. La pèrdua d'aquesta figura ens converteix potser en adults de manera automàtica? Hi pensareu durant la representació d'aquesta producció de la Compagnie Aléthéia.
El mateix escenari acull el dia 28 de gener un segon muntatge titulat Être ou ne pas nâitre, en el qual dues protagonistes, la Nadine i la Lisa són a la sala d’espera de la vida, però no hi poden accedir. Per què? Doncs perquè l'una és nana i l'altra una mica obesa. I en aquest món en el qual tothom tria el sexe dels seus fills i el color dels cabells ningú no vol tenir un fill o una filla estèticament desafavorida...
La darrera proposta del Festival Oui a l'Institut Francès, el dia 30 de gener, invoca una escena de la novel·la del segle XVII de Madame de Lafayette La princesa de Clèves (concretament el moment de la confessió o, en francés, l'"aveue"), en un text que és obra de l'autora Louise Doutreligne. A L'aveu de la Princesse de Clèves, ella imagina un diàleg entre Lafayette i el seu amic Monsieur de La Rochefoucauld en el qual es plantegen qüestions diverses en un francès exquisit que, per poc que coneixeu la llengua, gaudireu fins a l'extrem. Jean-Luc Paliès dirigeix la posada en escena, interpretada per Jean-François Prévand, Claudine Fiévet, Jean-Luc Paliès i Bruno Béraud.
Teniu altres propostes el diumenge, 2 de febrer, al Reial Cercle Artístic, on munten un escenari per posar en escena RIMBAUD, Cavalcades ! (amb subtítols en català), creació conjunta de Romain Puyuelo i Nicolas Vallée interpretada pel primer i dirigida pel segon. Puyuelo fa tots els papers en un muntatge que en el qual un personatge explica de quina manera Rimbaud li va salvar la vida.
Dimecres, 5 de febrer, finalment, veureu l'última cita barcelonina del Festival Oui al Teatre del Casino l'Aliança del Poblenou, on Alexis Michalik firma el text i la direcció de Passeport. L'interpreten Christopher Bayemi, Patrick Blandin, Jean-Louis Garçon, Kevin Razy, Fayçal Safi, Manda Touré i Ysmahane Yaqini, responsables de dur a escena la història d'uns migrants refugiats (un eritreu, un tàmil i un sirià) que viuen al camp de Calais.
Recordeu, però, que a més de les funcions teatrals, al Festival Oui organitzen també concursos de lectura, trobades després de les representacions i altres propostes que us acostaran a l'escena francesa més actual.
Si voleu practicar el francès (o gaudir d'uns espectacles amb subtitulació en català o castellà segons el cas) no us perdeu el Festival Oui, però abans consulteu al web tota la informació sobre la cita.