Tornar

EL cartell de l'edició d'enguany mostra un paisatge abstracte amb textures de pedra i d'aigua

Cita amb la creativitat digital en l'edició número tretze del Mutek

El festival convoca un any més a Barcelona alguns dels millors músics i artistes visuals dedicats a la creació digital.

Espais diversos de la ciutat es converteixen entre el 9 i el 12 de març en escenari de la nova edició de Mutek.es, versió barcelonina d'un festival amb edicions per mig món que s'encarrega de fer visibles els talents més destacats de la creació sonora o visual que utilitzen mitjans electrònics en les seves obres.

Mutek.es, de fet, va començar amb un seguit de tallers, trobades i taules rodones al voltant de l'art digital que s'han celebrat en les últimes setmanes, però el gruix de les activitats obertes al públic en general comença el dimecres, 9 de març, quan s'inaugurarà a la Roca Barcelona Gallery la instal·lació del canadenc Robyn Moody Wave Interference. La podreu veure del 10 al 16 de març (de 10 a 14 h i de 16 a 19 h), sempre que hàgiu fet reserva mitjançant el seu web (rocabarcelonagallery.com).

Si veniu a veure-la, us trobareu amb una escultura en moviment amb vuitanta-vuit tubs fluorescents que formen una mena de cascada de llum. Simula un espectre electromagnètic que inclou des d'ones de ràdio de baixa freqüència fins a raigs gamma d'alta freqüència.

A partir d'aquí, activitats repartides per espais que van des de l'Hangar, Institut Français, Laut, Phonos-UPF i el Nitsa-Astin, fins a l'Antiga Fàbrica Estrella Damm. Veniu el dijous, 10 de març a l'Hangar i podreu assistir als debuts a la ciutat de l'artista russa instal·lada a Berlín Perilla (Aleksandra Zakharenko), investigadora de nous sons que podreu escoltar a les 18 h presentant el primer disc, un treball titulat How Much Time It Is Between You And Me?. Una hora més tard, serà el moment de les propostes del productor, multiinstrumentista, escultor sonor i DJ amb base a Brussel·les Maoupa Mazzocchetti, aquest cop amb les creacions visuals de l'artista francès Hospice 1er

El mateix dijous, 10, a les 21 h a l'Institut Français, dins de la secció A/Visions del festival, serà el moment de descobrir tres artistes quebequesos que encara no havien passat mai per la ciutat. Ho fan ara, dins del festival i en el marc de la commemoració del 25 aniversari del Tractat de cooperació entre Catalunya i el Quebec. D'una banda, el duet format per Ida Tonanito i Pierre-Luc Lecours presenten el projecte Inner Seas, la seva primera col·laboració. Combinen el saxòfon baríton, la guitarra elèctrica i el sintetitzador modular, sempre amb la finalitat d'explorar les dinàmiques subjacents a la matèria, l'energia i les freqüències. Una altra artista quebequesa, Myriam Boucher (en col·laboració amb la britànica Kathy Hinde), ens presentarà Littoral, creació audiovisual que combina objectes escultòrics, so i llum, per parlar de canvi climàtic i creixement del nivell del mar. 

Ja a la nit, en la programació Nocturne 1 del festival, la sala Laut acollirà a les 22 h una mostra de les peces audiovisuals retrofuturistes amb atmosferes nostàlgiques i hipnòtiques del quebequès Guillaume Coutu Dumont que formen el seu xou Les Empires. Amb ell, a la mateixa sala, el músic CFCF, tot un expert en remescles que presenta el seu nou treball, Memorylandon, homenatge a diversos estils de l'electrònica i als sons del rock alternatiu.

Escultures sonores i física quàntica

L'endemà divendres, 11 de març, a Phonos, el centre de música electrònica i electroacústica de la Universitat Pompeu Fabra, tocarà una tria d'artistes de l'escena experimental danesa. Una és la compositora electrònica i artista sonora Sofie Birch i l'altra, una compositora i intèrpret de viola, Astrid Sonne, creadora d'unes peces que semblen escultures sonores.

Per assistir a la segona sessió nocturna del festival, Nocturne 2, haurem d'anar al Nitsa i l'Astin de la Sala Apolo, on podrem gaudir tant de la "música electrònica catedralícia" que fa el canadenc Tim Hecker com del directe audiovisual del britànic Blawan o el techno del futur de VTSS, tots tres al Nitsa. A l'Astin, en canvi, tindreu els sons negres de Mbodj (Maguette Dieng, que és part del col·lectiu Jokkoo); el projecte Sunny Graves del productor llatí i britànic Simon Williams i les també britàniques Loraine James i la DJ Anz, que revisita amb frescor i alegria la cultura de club britànica des d'una perspectiva pop.

Dissabte, 12, darrera jornada del Mutek.es, l'escenari dels concerts serà l'Antiga Fàbrica Estrella Damm, on trobarem representants de l'escena local tan aplaudits com la singular pianista Marina Herlop, però també projectes tan interessants com la performance entre artística i científica (té a veure amb la física quàntica) Entanglement, a càrrec els canadencs France Jobin i Marcus Heckmann, a més del directe de la britànica aya (autora de i'm hole) amb les visuals de Sweatmother. També canadenc quebequès, Raphaël Valensi, més conegut com Nahash crearà la seva música per a la fi del món, tan adient en els temps preapocalíptics en els quals vivim, mentre que el japonès Ryuichi Kurokawa presentarà el debut a Barcelona de s.asmbli/subassemblies, que combina so i llum en instal·lacions audiovisuals, projeccions de vídeo, enregistraments d'àudio i unes actuacions en les quals la imatge i el so acaben sent una mateixa cosa. Qui vulgui fer una mirada a l'escena noruega trobarà finalment a l'Antiga Fàbrica Estrella Damm l'artista queer noruec Bendik Giske, que emula sons electrònics només amb el seu saxòfon, i Carmen Villain, nom artístic de l'artista noruega i mexicana Carmen Hillesta.

Les sales Astin i Nitsa, un cop més, acolliran la darrera sessió nocturna del Mutek.es. Al Nitsa, tindreu els sons techno i d'avantguarda de la britànica instal·lada a Barcelona Michelle Hardiman; el duet belga ascendant vierge, que combina eurodance i electro pop; la britànica Shygirl i el duet madrileny Chica Gang, en el qual conflueixen electrònica, música màquina, reggaeton i pop.

A l'Astin, la mateixa nit, hi haurà un nom força conegut de l'escena canadenca de clubs, Vincent Lemieux, però també un projecte català que debuta i que promet força: el d'oma totem, projecte del DJ i productor Ignasi Sadurní, una de les ànimes d'Hivern Discs que potser coneixeu de drames rurals, el disc conjunt que va editar amb John Talabot i Meritxell Bonastre. Hipnòtic, psicodèlic i industrial, el so del britànic Shackleton es farà escoltar també a l'Astin, abans de l'última proposta de la nit: la DJ britànica Josey Rebelle, que ofereix un set amb el qual tanca l'edició del Mutek.es d'enguany.

Si no us voleu perdre les millors propostes de creació digital dels últims temps, veniu al Mutek.es, però abans consulteu al seu web la programació completa del festival.

Data de publicació: Dimarts, 01 març 2022
  • Comparteix