Capitalisme, compulsió i desig
El dramaturg Pablo Messiez i les germanes Ariadna i Clara Peya parlen sobre consum de substàncies al Teatre Lliure Gràcia.
Si algun cop heu consumit substàncies, cosa no gaire difícil perquè algunes són legals, i us heu plantejat si són una ajuda o un perill o quins són els mecanismes que condueixen al consum compulsiu, us interessarà saber en què consisteix l'espectacle Caramel, una col·laboració poc usual entre el dramaturg Pablo Messiez i dues germanes (Adriana i Clara Peya) que, juntes, formen la companyia Les Impuxibles.
Quines són els causes del consum? Amb quins ulls ens mirem les drogues? Els autors i autores de l'espectacle han dedicat prop de dos anys a documentar-se mitjançant entrevistes amb persones i institucions que tenen a veure amb aquest assumpte. S'han trobat mirades moralistes i d'altres que, com a reacció, romantitzen el consum. Ens trobem, per tant, que les substàncies constitueixen a la vegada, i segons per a qui, alliberament i presó, i que el seu ús tant es podria considerar una expressió de rebel·lia com un mecanisme de control del mateix sistema.
Potser el problema no rau tant en les substàncies per elles mateixes com en la relació que hi establim. Les germanes Peya i Pablo Messiez es pregunten què causa el consum compulsiu i pensen que, a més de la classe, el gènere o els traumes viscuts, també hi té alguna cosa a veure un sistema capitalista que promou i facilita la conversió del desig en compulsió.
Aquí es referiran a drogues de tota mena (incloent-hi les que es venen amb recepta), a drogues i sexe, a gènere i a moltes altres coses. Veniu a escoltar-les si no sou de les persones que amaguen el cap sota l'ala i deixeu que us parlin, alt i clar, sobre el consum.
Com a autores de la dramatúrgia, Ariadna Peya, Clara Peya, Marc Cartanyà i Rita Molina Vallicrosa, el treball de les quals ha tingut la mirada externa i direcció de Pablo Messiez, que també posa la veu en off que sentireu durant el muntatge. S'encarreguen de la interpretació Yasser D’Oquendo, Helena Gispert, Pol Guimerà, Mabel Olea, Clara Peya, Sandra Pujol i Joan Solé. La coreografia és cosa d'Ariadna Peya i la música, de Clara Peya.
Si voleu veure Caramel i indagar en els orígens de les vostres compulsions, si en teniu, aneu al Teatre Lliure Gràcia, però abans consulteu al web la informació sobre les representacions.