La memòria històrica puja a escena a la Sala Fènix
Un cicle teatral que reflexiona sobre el passat per comprendre el present i construir un futur més conscient.
Aquest hivern, la Sala Fènix de Barcelona ens proposa una immersió teatral en la memòria històrica, un cicle que convida a reflexionar sobre el passat per entendre el present i evitar repetir errors en el futur. Amb obres d’autoria destacada, col·loquis enriquidors i escenografies impactants, aquesta programació no deixarà indiferent a ningú.
Entre les peces més destacades trobem “Història d’un fracàs: l’ascens dels feixismes”, un projecte signat per Jordi Robles i Jorge Velasco que analitza com els discursos d’odi s’han normalitzat al llarg del temps. A través d’una combinació de documental, textos dramàtics i testimonis reals, l’obra explora les conseqüències devastadores del feixisme a Europa durant el període d’entreguerres. A més, després de la funció de dissabte 21 de desembre, l’historiador Jordi Barra moderarà un col·loqui que promet generar debat i reflexió entre el públic.
El cicle també inclou “Vino lunar”, una peça poètica i commovedora escrita per Albert Tola i dirigida per Rodrigo García Olza. L’obra narra la història de dos soldats atrapats en diferents èpoques i conflictes, units per un destí tràgic que transcendeix el temps. Entre la realitat i el mite, aquesta obra ens convida a reflexionar sobre la guerra, la mort i la memòria col·lectiva.
També hi trobarem “Las dos en punto”, de la companyia As Marías, que ret homenatge a dues germanes compostel·lanes marginades i perseguides pel règim franquista. L’obra, vibrant i carregada d’emoció, retrata la seva lluita per sobreviure en un món hostil, creant un univers propi que desafia les normes de gènere i poder. És un cant a la resistència, la creativitat i la llibertat en un entorn repressiu.
Paral·lelament, la programació inclou l’exposició “Alma gitana”, una retrospectiva del fotògraf Jordi Oliver que es podrà visitar al llarg de tot el cicle. Amb una mirada humanista i una sensibilitat extraordinària, Oliver ens apropa a la cultura gitana i a les seves múltiples realitats, des dels barris de protecció oficial fins als camps de refugiats. L’exposició, a més de mostrar belles imatges, planteja un profund exercici de comprensió i empatia envers una comunitat sovint estigmatitzada.
La Sala Fènix, fidel al seu compromís amb un teatre proper i transformador, ens brinda una programació que va més enllà de l’entreteniment. Aquest cicle és una oportunitat única per obrir diàlegs, plantejar-nos preguntes i, sobretot, per recordar que la història mai ha de quedar relegada a l’oblit.