Tornar

Retrat de les crisis polítiques de l'Europa del sud

25/10/2024 - 11:00 h

Ajuntament de Barcelona

Una exposició a La Virreina Centre de la Imatge mostra les fotografies sobre el conflicte basc de Clemente Bernad.

La realitat més estricta com a matèria artística. És el que fa servir Clemente Bernad, un fotògraf i documentalista de Pamplona que ha convertit en protagonista de les imatges que copsa els conflictes socials i polítics que han marcat l’Europa del Sud durant els últims anys. Veniu-les a veure en una exposició comissariada per Carles Guerra i titulada en euskera i català “Hemendik hurbil / Prop d’aquí”. A La Virreina Centre de la Imatge, del 26 d’octubre al 26 de gener.

Clemente Bernad va néixer l’any 1963 al País Basc, però es va formar en Belles Arts, en les modalitats de fotografia, cinema i vídeo a la Universitat de Barcelona, i també en sociologia per la Universitat Pública de Navarra. Fruit d’aquestes passions, la fotografia i la sociologia, són les imatges que podrem veure en la mostra, centrada en el conflicte basc. Són creacions d’un artista que potser podria semblar un fotoperiodista si no fos que les seves imatges es veuen poques vegades en diaris i publicacions periòdiques. Les aplega, en canvi, en publicacions autofinançades i en unes exposicions marcades pel to documental.

A La Virreina Centre de la Imatge podrem veure fotografies copsades entre els anys 1987 i 2018 (a la imatge: Hernani, 1996), preses en el lloc i el moment en què la violència es manifesta, de manera que amara les mateixes imatges. La primera va ser presa a Pamplona i la darrera, a Kanbo (Cambo-les-Bains), evocant la Declaració d’Arnaga, el maig de l’any 2018, que va constituir la dissolució d’ETA.

Entre la primera i la darrera fotografia de l’exposició, una línia temporal que no fa sospitar el que vindrà, la solució d’un conflicte que ha marcat el País Basc i que, com mostren les imatges, combina violències de signe divers.

Aquesta barreja d’imatges i violències, sense una postura explícita sobre el que es mostra per part de l’autor, proposa una lectura crítica de la narració fotoperiodística, distingint-la de l’evolució real dels fets, en una postura que, per a molts, el converteix en una mena d’antifotoperiodista.

Si voleu veure de quina manera Clemente Bernard fa art documental amb les imatges que ha copsat d’un dels grans conflictes de l’Europa del Sud, veniu a veure “Hemendik hurbil / Prop d’aquí” a La Virreina Centre de la Imatge, però abans consulteu al web tota la informació al respecte.