Barcelona Cultura

Dojo

Autor del mèdia

Informació

Dojo pertany a la col•lecció de llums Ishi-doro del dissenyador Antoni Arola. Aquesta col•lecció ha estat concebuda i dissenyada especialment per a la il•luminació de jardins i terrasses. L’estètica japonesa n’és la font d’inspiració i del japonès prenen el nom d’Ishi-doro —llanternes de jardí.

El llum de terra Dojo és d’una volumetria simple i contundent: un cub perfecte en el qual les quatre cares laterals són translúcides i les cares inferior i superior, opaques. Aquesta solució formal tan clara és acompanyada d’una gran precisió en les solucions tècniques de muntatge del cub.

Les cares laterals estan constituïdes per plafons de lamel•les horitzontals per on es filtra la llum. Aquestes lamel•les són perfils extrusionats d’alumini amb caires roms, cargolats en les cantonades de les cares superior i inferior, i encaixats a tres muntants també d’alumini: un és situat al centre i els altres dos pràcticament en els extrems. Aquests queden fixats per la part interior del cub, i tot i que la seva presència és evident, sobretot quan s’encén el llum, el conjunt és d’una marcada horitzontalitat que està molt lligada a l’arquitectura tradicional japonesa.

Darrere de les lamel•les hi ha encaixades unes planxes de metacrilat que amaguen les làmpades i alhora actuen com a difusors.

Les cares superior i inferior són planxes d’acer pintades i tractades pel procediment electroquímic de la cataforesi, que és el mètode utilitzat en la indústria automobilística per protegir l’acer de la intempèrie. Una tija central al cub manté la separació entre les dues tapes i dóna una curvatura a la cara superior perquè l’aigua de pluja hi llisqui fàcilment.

Dojo va equipada amb dues làmpades E-27 PL de 20 W de baix consum i llum freda per evitar l’escalfament del llum. Els portalàmpades són Edison 27 i una caixa estanca conté totes les connexions elèctriques. Es tracta d’un petit contenidor de ferro, tractat també per cataforesi i pintat de negre, que queda força amagat sota el cub i li dóna una petita elevació respecte al pla de terra. Dojo inclou els mecanismes per poder col•locar-lo en una terrassa o bé directament a terra, de manera que el fil elèctric surt de la part inferior de la base i es pot enterrar amb la protecció corresponent. El seu nivell d’estanqueïtat que mesura el grau de protecció contra la pols i l’aigua, és força elevat (IP54).

Aquest llum es fabrica en tres mides diferents, i la peça del museu correspon al model gran. A més, es fabrica com a llum de paret i com a pantalla. Tot i que la seva aparició al mercat és molt recent ha tingut una molt bona acceptació, tant per l’elevada qualitat de la llum resultant com per l’estètica que ens remet a la cultura japonesa. Aquesta desperta un gran interès a Occident, que des de fa anys s’ha abocat al coneixement de la seva gastronomia, religió, arquitectura, etc. L’estudi dels jardins és imprescindible per comprendre plenament la cultura japonesa. El jardí domèstic és l’element essencial de l’habitatge tradicional. És un espai impregnat d’espiritualitat i subtileses que esdevé apassionant tant per les formes com pels significats. Dojo s’emmarca en aquest món ple de bellesa i poesia.

La bona acollida de la col•lecció “Ishi-doro” es palesa tant en l’ampliació del nombre de models que la integren com en el fet que els usuaris la utilitzin també com a llum d’interior.

Laura Gil

Principal

Títol:

Dojo

Id Repositori:

H295521

Autor/Creador:

Arola Ferrer, Antoni, dissenyador.Metalarte, SA, productor, Sant Joan Despí, Barcelona: a partir de 1999.

Mijtà:

il·luminació, disseny de producte.

Adicional

Data de la creació:

1999, 1999.

Format:

visual

Materials:

aceraluminimetacrilat de metil

Forma part de:

madb, Museu de les Arts DecorativesMDB, Museu del Disseny de Barcelona.

Enllaç al recurs original

Aquest Mèdia és una contribució de