Les accions d'Aprenentatge Servei dels joves milloren l'entorn i ajuden les persones

..
02/05/2024 - 12:34 h - Educació i estudis Ajuntament de Barcelona

El programa “Com funciona Barcelona?” acompanya, un any més, els centres en el desenvolupament d’accions d’Aprenentatge Servei sobre estalvi d’energia, malbaratament alimentari, prevenció de residus i alimentació sostenible, entre altres. 

El Servei Comunitari Ambiental a través de projectes d’Aprenentatge Servei (APS) del programa “Com funciona Barcelona?” pretén que l’alumnat desenvolupi un compromís amb l’entorn i la societat alhora que tracten aspectes curriculars. L’alimentació sostenible, el malbaratament alimentari, l’eficiència energètica i la prevenció de residus han estat alguns dels temes escollits pels centres que han participat enguany. Veiem-ne alguns exemples: 

Institut Fort Pius

El grup de 3r d’ESO de l’institut Fort Pius (Eixample) ha fet, durant el segon trimestre, un APS sobre alimentació sostenible en què han entrevistat a persones usuàries del mercat del Fort Pienc per conèixer els seus hàbits de consum d’aliments i calcular la seva petjada ecològica. Des del punt d’informació que han posat dins del mercat han ofert receptaris de cuina sostenible que han tingut molt d’èxit entre les persones visitants.  

A més, han fet diversos dibuixos artístics d’algunes parades del mercat i posteriorment, de manera conjunta, han decidit quina era la parada més sostenible. La parada triada ha estat la que tenia els productes millor etiquetats pel que fa a criteris de sostenibilitat, com l’origen de l’aliment, si es tracta d’un producte ecològic o no, entres d’altres. El dibuix de la parada escollida s’han penjat a la web de l’escola.  

Finalment, per tal de complementar la proposta de l’APS i evitar residus generat a l’hora de l’esmorzar a l’institut, han creat embolcalls reutilitzables. 

Institut Escola Londres

Durant el primer trimestre, el curs de 3r d’ESO de l’Institut Escola Londres (Eixample) ha realitzat un servei comunitari al voltant de la transició energètica. Després de visitar la casa TO, han fet una auditoria energètica en el seu centre educatiu, un edifici força antic, per tal de detectar possibles millores per aconseguir ser més eficients energèticament. 

Algunes de les mesures proposades han estat la substitució de les bombetes antigues per bombetes LED o la instal·lació de vidres dobles a les finestres per reduir el soroll i millorar l’aïllament tèrmic. Docents i alumnat han unit forces per tal d’estalviar energia. 

Col·legi Mare Alfonsa Cavin

L’alumnat de 4t d’ESO del Col·legi Mare Alfonsa Cavin (Nou Barris) ha dut a terme durant el primer trimestre d’aquest curs un APS sobre la prevenció de residus. Durant el transcurs del projecte han visitat el Punt verd de zona de Vallbona, i allà han pres consciència de l’impacte de la moda sobre el medi ambient. Arran d’això, han organitzat un mercat d’intercanvi de roba, llibres i joguines a la Biblioteca Zona Nord. Han convidat les persones assistents a rebre consells, recursos i indicacions sobre hàbits sostenibles per a la prevenció de residus.