La temàtica del mes: Biodiversitat

..
02/05/2024 - 13:07 h - Medi ambient i sostenibilitat Ajuntament de Barcelona

La biodiversitat a les ciutats està en perill. Oferim recursos variats per afavorir aprenentatges sobre aquest tema a les aules: vídeos, activitats, llibres, visites guiades i molt més 

La conservació de la biodiversitat és un camp en constant evolució, amb noves amenaces i oportunitats que apareixen regularment. Aquestes preocupacions van des de la pèrdua d’hàbitats i la contaminació, fins als efectes del canvi climàtic i la sobreexplotació dels recursos naturals. L’expansió urbana, especialment, representa un gran perill per a la biodiversitat, afectant la destrucció d’hàbitats naturals, l’aparició d’espècies invasores i la fragmentació dels ecosistemes locals.   

Davant d’aquest panorama tan complex, és imprescindible que les comunitats educatives es formin, coneguin i descobreixin més sobre la biodiversitat, la fauna i la flora locals. Només a través del coneixement es podrà protegir i cuidar aquest patrimoni en un futur, formant generacions conscienciades i compromeses amb la preservació de la biodiversitat i el medi ambient.   

Per facilitar aquest procés d’aprenentatge, us oferim un llistat de recursos en línia, activitats, llibres, tallers i jocs, elaborat amb l’ajuda del Servei de Documentació i d’Educació Ambiental (SDEA), que us serviran per treballar aquesta temàtica a l’aula.    

Recursos generals

  • Atles de Biodiversitat, Ajuntament de Barcelona. L’Atles de biodiversitat és una eina molt útil per visualitzar els espais urbans de Barcelona. Consisteix en un mapa de la ciutat dividit en els 73 barris que permet conèixer les diferents espècies d’arbres, plantes, ocells, papallones i altres animals vertebrats.  
  • Biodiversitat, Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB). Recurs que us permetrà explorar tots els projectes actuals relacionats amb la protecció de la biodiversitat a Barcelona. A més, teniu accés al Visor de fauna de biodiversitat metropolitana, on podeu participar activament en el seguiment i la conservació de la fauna local.   
  • Escoles obertes a la natura, Generalitat de Catalunya. Promou l’educació ambiental a la regió. En col·laboració amb institucions com el CREAF i el Museu de Ciències Naturals de Granollers, ofereix propostes educatives per fomentar la biodiversitat i la participació de l’alumnat en la ciència ciutadana.  
  • “Cuques, on sou?”, un conte per posar el valor els insectes, Generalitat de Catalunya. Conte de MEL. Educació Ambiental, publicat el Dia Mundial de la Terra per destacar la importància ecològica dels insectes. A més, inclou una guia d’activitats educatives relacionades amb el conte per treballar a l’aula.   
  • La biodiversitat a l’aula, Centre d’Estudis Avançats de Blanes (CEAB). Aquest recurs, desenvolupat per persones investigadores del CEAB, inclou quatre propostes d’activitat d’una hora per fer a l’aula, 4 documents amb contingut i 4 càpsules de vídeo en català (amb opció de subtítols en català, castellà i anglès) de tres minuts de durada cadascuna.  
  • Un món de mamífers, Centre de terminologia (TERMCAT). Amb aquesta infografia interactiva podreu conèixer el Diccionari dels mamífers del món, un projecte en curs que contindrà prop de 6.800 termes sobre totes les espècies de mamífers del món. La infografia mostra alguns dels ordres, famílies i espècies que es poden consultar en la primera edició de l’obra.   
  • Guia sobre ciència ciutadana, natura urbana i educació ambiental, Fundesplai. En col·laboració amb el Centre de Recerca Ecològica i Aplicacions Forestals (CREAF) i la Fundació ECODES, Fundesplai ha elaborat aquesta guia que destaca projectes de ciència ciutadana local i internacional en la recerca i conservació de la biodiversitat. 
  • Dona’m ales, EduCits. Material educatiu de ciència ciutadana, cofinançat per la Universitat de Barcelona, la Fundació Espanyola per a la Ciència i la Tecnologia (FECYT) del Ministeri de Ciència i Innovació, i altres institucions de l’àmbit de l’educació científica i ambiental, que se centra en l’estudi de la biodiversitat urbana.   

Vídeos

  • Estat Natura a Catalunya 2020, Generalitat de Catalunya. Recull de vídeos sobre diferents temàtiques relacionades amb la biodiversitat. Aquests inclouen el canvi climàtic al mar, els ocells i la gestió agrícola, la qualitat dels hàbitats aquàtics, i la intensificació i l’abandonament del camp de Catalunya.   
  • Preservem la biodiversitat, InfoK (SX3 – CCMA). Aquest vídeo explora diverses qüestions vinculades a la biodiversitat i la responsabilitat humana de conservar els recursos del nostre planeta en lloc de malgastar-los.   

Activitats i visites guiades

  • Visita lliure al Jardí Botànic. Una oportunitat per explorar la variada flora mediterrània. Amb passejades i una maqueta tàctil per a persones amb discapacitat visual, és una experiència accessible per a tots els nivells educatius, des d’educació infantil fins a batxillerat. Les visites es realitzen amb grups de fins a 25 alumnes i no hi ha restriccions horàries.  
  • Itineraris de descoberta del litoral barceloní per snorkel i submarinisme, Federació Catalana d’Activitats Subaquàtiques (FECDAS). Aquests dotze itineraris d’snorkel, apnea i busseig ofereixen l’oportunitat de descobrir els entorns subaquàtics de la ciutat de Barcelona, de les seves platges urbanes i espigons, i reconèixer-los com a part integrant de la ciutat, així com de la biodiversitat marina que hi habita.   

Recursos de l’SDEA

Llibres per a adults

  • Bassols, M. (2022). Boscuria: la naturaleza perdida de las cosas. Volcano Libros. Bassols, psicoanalista i escriptor, crea en aquest llibre el concepte de “Boscuria” com a terme literari que abasta tot allò que pertany a l’àmbit del bosc, a través d’una exploració íntima de la seva experiència personal al bosc i a la muntanya.  
  • Racionero, A. (2022). Ecotopía: una utopia de la Terra. Anagrama. Obra que proposa la reconexió amb la natura més enllà de l’ecologia convencional. L’autor revisita les idees utòpiques d’Ernest Callenbach, oferint un camí cap a una convivència harmoniosa amb el planeta. Aquesta obra inclou un decàleg i suggeriments pràctics per aconseguir l’ecotopia.   
  • Fresneda, C. (2022). Un segle verd: 100 lliçons de la vida de Joan Carulla. Pagès Editors. Joan Carulla Figueres, conegut com el “pagès urbà”, és un pioner de l’agricultura urbana a Barcelona. Juntament amb el periodista Carlos Fresneda, comparteix les seves experiències en aquest llibre, marcant un camí cap a ciutats més verdes.   

Llibres per a infants

  • Muller, G. (2021). On vas quan plou? ING Edicions. Un llibre infantil que tracta les meravelles de la natura. El llibre ofereix una descripció precisa dels animals i les plantes del camp, aportant també coneixements de ciències naturals de manera divertida i educativa.   
  • Underwood, D. i Derby, C. (il.) (2021). Un bosc dins meu. Libros del Zorro Rojo. Llibre infantil que explora el vincle entre els humans i la natura. A través d’una història d’una nena que passeja pel bosc, el llibre ressalta com la natura ens acompanya en tot moment.   
  • Brand, L. i Hartas, F. (il.). (2023). Amb calma, aquí i ara: més històries naturals. Flamboyant.  Aquest llibre convida a fer una pausa i a observar els petits miracles de la natura i la vida silvestre, com la metamorfosi d’una marieta i la dansa de les abelles. També conté un joc d’educació ambiental per treballar els continguts apresos.   

Jocs de taula

  • Land art: el joc per crear art a la natura. Amb aquest joc, permet experimentar i crear art amb fulles, troncs, pedres i aigua. És una activitat ideal per jugar amb infants de totes les edats. La nova edició inclou un decàleg, una caixa amb 14 accions creatives, una corda i una breu guia per dibuixar.   
  • TERRA. Aquest joc de taula tracta els temes del canvi climàtic i els drets de la ciutadania. Ofereix dues modalitats de joc i està pensat per a 3-6 jugadors, amb una durada de 20-40 minuts per partida. És apte per a infants majors de vuit anys.  
  • Les cartes de la natura: biodiversitat i biomimesi. Un joc de memòria amb il·lustracions de la fauna i flora. Aquest joc ofereix als nens i nenes l’oportunitat de desenvolupar habilitats de concentració, memòria i observació mentre gaudeixen i aprenen més sobre la natura.

Experiències de centres educatius de la Xarxa  

  • EBM Nens i Nenes (Nous Barris): El projecte de l’escola “Avancem cap a la sostenibilitat” acosta la fauna de Collserola i incorpora elements naturals a l’espai interior. Amb el suport del centre mediambiental l’Arrel i l’Escola d’Art i Disseny Deià, han construït caixes niu, menjadores i hotels d’insectes, amb l’objectiu de proporcionar una experiència natural a l’alumnat.    
  • Institut Lluís Vives (Sants-Montjuïc). El jardí de l’Institut Lluís Vives, situat al barri del Badal, és un autèntic oasi de biodiversitat. Aquest espai alberga una gran diversitat d’espècies vegetals mediterrànies i una bassa que acull molta vida silvestre local. A més, les seves plantes aromàtiques, arbres fruiters i parcel·les hortícoles fan del centre un refugi verd enmig de la ciutat.  
  • Escola Montseny (Gràcia). Els estudiants de sisè curs de primària s’han centrat a explorar la biodiversitat de la Muntanya Pelada, prop de l’escola, investigant la distribució de la vegetació, la composició del sòl i la fauna local. A més, durant el període de sequera van idear un sistema per aprofitar l’aigua de la font per regar l’hort ecològic del Bosc Turull.