Els instituts de Barcelona demostren el seu compromís ambiental a la Marató d’Estalvi Energètic 2024

..
02/05/2024 - 12:14 h - Educació i estudis Ajuntament de Barcelona

Descobrim les iniciatives  transformadores i pràctiques de tres centres educatius de Barcelona que han destacat en la Marató d’Estalvi Energètic d’aquest any amb el seu compromís actiu amb la sostenibilitat i l’eficiència energètica.  

Els resultats de la sisena edició de la Marató per l’Emergència Climàtica, una campanya promoguda per l’Ajuntament de Barcelona per fomentar l’estalvi d’energia i aigua i reduir les emissions, han estat publicats recentment. Durant quatre setmanes del passat mes de febrer, els equipaments participants van reduir significativament el consum d’electricitat, aigua i gas natural.  

En concret, es va observar una reducció de fins a 113 tones de CO2eq, amb una disminució del 15,5% en el consum d’electricitat, del 17,4% en el consum d’aigua i del 27,6% en el consum de gas natural. Aquestes dades es van obtenir amb l’ajuda dels Maletins d’aparells d’Energia cedits en préstec pel Servei de Documentació Ambiental (SDEA), els quals van facilitar a l’alumnat a mesurar el consum de llum.  

En aquesta edició, han participat 52 equipaments de la ciutat, incloent-hi 15 centres educatius, a banda de centres cívics, esportius, administratius i equipaments culturals. L’objectiu principal de la Marató és conscienciar sobre la importància de les accions individuals per reduir el consum energètic i les emissions de gasos amb efecte d’hivernacle. 

L’estalvi econòmic associat als estalvis energètics i d’aigua es destinaran a un projecte per millorar el confort tèrmic en residències de gent gran, un col·lectiu especialment vulnerable als efectes del canvi climàtic. En aquesta edició, s’ha donat una suma de 10.000 euros per aquest propòsit.  

Les iniciatives dels centres educatius

A més de les accions realitzades pels equipaments, diversos centres educatius han participat activament en la Marató amb iniciatives creatives per fomentar l’estalvi energètic. Us presentem les propostes de tres dels centres educatius participants: l’Institut Escola Artístic Oriol Martorell, l’Institut Escola Londres i l’Institut Manuel Carrasco i Formiguera, com a exemples a seguir del compromís per la sostenibilitat ambiental.  

IEA Oriol Martorell

L’Institut Escola Artístic Oriol Martorell (Nou Barris) va desenvolupar una sèrie d’activitats per involucrar l’alumnat en la conscienciació sobre l’estalvi energètic. Els estudiants de 2n de Batxillerat van liderar la coordinació i les accions, aconseguint un estalvi d’aproximadament un 25% en gas i electricitat. Algunes de les seves iniciatives destacades inclouen la instal·lació de sensors de moviment als lavabos, el disseny i la fabricació d’un sensor de temperatura per regular l’ús dels radiadors i la creació d’una piràmide amb ampolles d’aigua per visualitzar i conscienciar sobre l’excessiu consum dels recursos hídrics.  

A més, van realitzar un seguiment detallat del consum energètic a les aules i van proposar accions concretes per optimitzar-ne l’ús, com ara apagar els radiadors quan la temperatura superava els límits recomanats.  

IE Londres

L’Institut Escola Londres (Eixample) va treballar l’estudi de l’estalvi energètic a totes les classes, a través de recursos com presentacions i vídeos, i va elaborar una decoració de siluetes de bombetes, flames i gotes d’aigua per penjar per les instal·lacions del centre, amb l’objectiu de fomentar la creativitat de l’alumnat alhora que es promovien les pràctiques sostenibles. 

L’alumnat també va reciclar ampolles de plàstic, va fer vídeos i fotografies i va recollir les dades de les lectures dels comptadors de llum, gas i aigua de l’institut. A més, la comunitat educativa va participar en el programa CATACRACK de Betevé amb l’objectiu de difondre les seves accions sostenibles més enllà del seu entorn educatiu. 

INS Carrasco i Formiguera

L’Institut Manuel Carrasco i Formiguera (Nou Barris) va dur a terme un estudi sobre l’ús de la calefacció a les seves instal·lacions, amb l’objectiu de reduir el seu consum energètic i la seva empremta ambiental. Els resultats obtinguts els van permetre identificar les àrees d’actuació i establir les bases per a futures accions de millora.  

Gràcies a aquest informe, elaborat per l’alumnat de 1r d’ESO i 1r de Batxillerat, l’equip docent va descobrir que la temperatura a les seves aules sovint superava els límits recomanats, provocant un ús excessiu de la calefacció i un consum energètic innecessari. A partir d’aquesta informació, es van proposar diverses mesures per posar-hi solució, com ara ajustar els horaris de funcionament de la calefacció segons les necessitats reals de cada aula i instal·lar sensors de temperatura per regular-ne l’ús de manera més eficient.  

A banda d’això, també es va mesurar l’aigua gastada en rentar-se les mans amb l’aixeta oberta i tancada per veure’n la diferència, i es van posar ampolles plenes de sorra a les cisternes dels sanitaris per reduir el consum d’aigua. Amb tota la informació recollida, l’alumnat va elaborar cartells informatius que es van penjar pel centre.